Kereta nasional 3.0 tak jejas beban trafik – Menteri

Kereta nasional 3.0 tak jejas beban trafik – Menteri

Lagi input dari kerajaan berkenaan rancangan untuk mewujudkan projek kereta nasional ketiga hasil cetusan idea Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed – menurut Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Ignatius Darell Leiking, projek tersebut tidak akan menjejaskan polisi kerajaan untuk mengurangkan kesesakan trafik dalam negara, lapor Bernama.

Menurutnya, ini kerana kerajaan akan meneruskan rancangan menyediakan sistem pengangkutan awam yang lebih efisien untuk mengurangkan kesesakan di samping menjadikan industri automotif lebih berdaya saing.

“Saya yakin dengan menggariskan polisi baharu dan menyediakan pengangkutan awam yang efisien, rakyat akan memilih menggunakan kemudahan awam yang lebih efektif,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Rozman Isli (BN-Labuan) semasa sesi soal jawab pada Persidangan Dewan Rakyat semalam.

Leiking turut menjawab soalan Rozman mengenai tarikh pelancaran kereta nasional itu dengan menyatakan bahawa rancangan tersebut masih pada peringkat cadangan. Jika pelancaran itu menjadi nyata, selain daripada insentif percukaian, insentif menarik lain akan diberikan kepada pengusaha mengikut polisi yang terkandung Dasar Automotif Nasional (NAP) 2018 yang akan diumum kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam masa terdekat, katanya lagi.

Kereta nasional 3.0 tak jejas beban trafik – Menteri

Idea untuk mewujudkan kereta nasional ketiga ini telah dinyatakan oleh Perdana Menteri ketika satu persidangan di Jepun Jun lalu, selepas Proton dikatakan kini tidak lagi sebuah jenama kereta nasional Malaysia.

Namun ia tidak mendapat reaksi yang kurang positif dari pelbagai pihak seperti pemain industri dan juga ahli politik dari blok kerajaan. Tetapi projek berkenaan nampaknya akan teruskan apabila Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Yusof menyatakan bahawa projek tersebut akan muncul menjelang tahun 2020.

Ketika Perdana Menteri berkunjung ke Jepun sekali lagi awal bulan ini, beliau mendedahkan bahawa projek tersebut bakal menerima bantuan teknikal dari pembuat-pembuat kereta Jepun termasuk Nissan, Toyota dan Daihatsu – walaupun Daihatsu telah diketahui telah beroperasi di Malaysia bersama Perodua, dan ia sememangnya di bawah syarikat induknya iaitu Toyota.

Dilaporkan juga bahawa MITI sendiri turut akan mengambil kira idea dan input untuk projek berkenaan di dalam semakan semula terhadap Dasar Automotif Nasional (NAP) yang dijangka akan siap pada penghujung tahun ini, manakala Menteri Kewangan Lim Guan Eng pula menyatakan projek ini akan hanya menggunakan dana sektor swasta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required