Kereta nasional 3.0 perlu disemak semula – Rafizi

Kereta nasional 3.0 perlu disemak semula – Rafizi

Projek kereta nasional ketiga yang dibayangkan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed sememangnya mendapat reaksi kurang positif dari pelbagai pihak. Namun projek berkenaan nampaknya masih akan dijalankan setelah Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Yusof sendiri menyatakan bahawa kerajaan bakal melancarkannya menjelang tahun 2020.

Dengan perkembangan terbaharu ini, ia sekali lagi mencetuskan kebimbangan, kali ini dari blok kerajaan sendiri iaitu naib presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli.

Menurut Rafizi dalam catatan status Facebook persendiriannya, beliau ingin melahirkan rasa bimbang sekiranya Kerajaan Persekutuan secara berterusan mahu meneruskan projek ini dalam keadaan tentangan rakyat terhadapnya adalah jelas. Dengan melaksanakan sesuatu yang tidak popular dan bertentangan dengan tawaran Pakatan Harapan ini juga akan mengundang rasa sinis rakyat.

Kereta nasional 3.0 perlu disemak semula – Rafizi

Catatan status tersebut turut menyatakan bahawa tidak ada mana-mana bahagian di dalam kempen Pakatan Harapan atau manifesto Pakatan Harapan yang menyelitkan usaha mewujudkan perusahaan kereta nasional yang ketiga, malah Pakatan Harapan secara berterusan menyatakan hasrat untuk menghapuskan duti eksais (yang banyak dikaitkan dengan usaha melindungi kereta-kereta nasional yang akhirnya menyebabkan harga kereta menjadi lebih mahal berbanding negara-negara lain) yang dikenakan ke atas penjualan kereta kerana cukai kereta itu dilihat sangat membebankan.

Justeru, untuk mengurangkan sindiran dan serangan ke atas Kerajaan Persekutuan, Rafizi menyeru supaya perkara ini dipertimbangkan semula terutamanya berkenaan berapa pelaburan yang perlu dibuat menggunakan dana awam, badan kerajaan mana (GLC, GLIC atau MOF Inc) yang akan mengambil tanggungjawab melaksanakan projek tersebut dan adakah Kerajaan Persekutuan berhasrat menghapuskan cukai eksais untuk mengurangkan harga kereta, apabila kereta nasional ketiga dilancarkan.

Rafizi juga menegaskan bahawa memandangkan perkara ini bersabit perkara dasar, ia sewajarnya dibawa ke mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan terlebih dahulu untuk mendapat persetujuan bersama parti-parti yang membentuk Pakatan Harapan. Walau bagaimanapun, beliau menghargai keperluan Jemaah Menteri membuat keputusan, tetapi keputusan yang bersabit perkara dasar mestilah diperhalusi secara prinsipnya di peringkat Pakatan Harapan sebelum boleh dilaksanakan melalui Jemaah Menteri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required