Kita tak perlu lagi projek kereta nasional – Aishah

Kita tak perlu lagi projek kereta nasional – Aishah

Presiden Persatuan Automotif Malaysia, Datuk Aishah Ahmad berpendapat bahawa industri automotif di Malaysia tidak perlu satu lagi projek kereta nasional seperti yang dicadangkan oleh Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamed.

Menurut Aishah, industri automotif Malaysia sekarang sudah matang dan tenaga-tenaga kerja dalam bidang kejuruteraan berkenaan kini sudahpun mempunyai tempat mereka di mana vendor-vendor dalam negara bukan sahaja membekalkan komponen kepada jenama-jenama tempatan, malah turut menjadi penyumbang kepada jenama asing.

“Apa yang boleh saya katakan adalah seperti ini. Ketika kita mulakan kereta nasional pertama kita Proton, pada masa itu pembangunan vendor kita masih belum ada, kejuruteraan juga tiada, dan dalam tempoh itu ia (Proton) benar-benar membantu industri terutamanya dalam memberi sokongan bagi mengembangkan industri. Tetapi sekarang, kita bukan sahaja mempunyai jenama kedua, kita mempunyai Proton, kita mempunyai Perodua dan industri sudahpun membangun,” jelas Aishah ketika majlis pembentangan prestasi jualan industri automotif Malaysia bagi separuh pertama 2018 pagi tadi.

Kita tak perlu lagi projek kereta nasional – Aishah

“Selain itu, jenama lain juga menggunakan vendor-vendor tempatan dan saya juga ingin menyatakan bahawa jika anda lihat negara lain dalam ASEAN, mereka langsung tiada kereta nasional,” tambahnya lagi.

Aishah turut menjelaskan walaupun negara ASEAN lain tiada kereta nasional, industri automotif mereka tetap rancak, dan Malaysia masih tidak mempunyai skala ekonomi industri yang cukup bagi melahirkan projek kereta nasional tanpa bantuan negara asing.

“Dan lihat bagaimana bagusnya apa yang Thailand lakukan dan bagaimana bagusnya Indonesia lakukan. Industri mereka sudahpun berusia empat dekad. Dan kita juga tidak mempunyai skala ekonomi di mana industri kita hanya menjual 585,000 (unit kenderaan), jadi untuk membuat projek kereta nasional anda perlu bekerjasama dengan pengeluar bertaraf antarabangsa dan mereka mesti sanggup bekerja dan melabur di Malaysia,” jelasnya lagi.

Kita tak perlu lagi projek kereta nasional – Aishah

Menurut Aishah, vendor-vendor dalam negara sekarang sudahpun cukup untuk memacu industri automotif tempatan. “Buat masa sekarang kita mempunyai lebih dari 500 vendor di sini bagi membantu dan melonjakkan keperluan industri automotif dalam aspek pembekalan. Jadi pada saya, saya rasa kita tak perlu kereta nasional kedua atau ketiga lagi.”

Minggu ini, Tun Dr Mahathir sekali lagi melahirkan kekesalannya kerana idea untuk melahirkan satu lagi projek kereta nasional tidak mendapat sambutan. Menurutnya, setelah Proton kini bekerjasama dengan Geely, tiada lagi industri automotif sebenar Malaysia dan Wawasan 2020 tidak akan dapat dicapai.

“Akhirnya Proton dijual kepada orang asing. Tidak ada kereta nasional lagi. Tidak ada industri automotif lagi. Pekerja, engineer, pengurus pun tidak punyai kerja lagi. Segala-galanya merosot. Malaysia menjadi negara pengguna, negara penanam padi, pemancing ikan. Tak mengapalah. Ini yang kita mahu dan ini yang kita dapat. Lupakanlah sahaja Wawasan 2020,” kata Perdana Menteri dalam catatan di blog peribadinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required