M’sia mahu dapatkan bantuan syarikat Jepun seperti Nissan, Toyota untuk projek kereta nasional ketiga

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Malaysia akan mendapatkan bantuan daripada pengeluar kereta Jepun berhubung hasrat bagi melaksanakan projek kereta nasional ketiga. Ini termasuklah bantuan daripada Nissan dan Toyota, laporan Nikkei Asian Review.

Bercakap kepada pemberita di Fukuoka dalam lawatan kerja selama empat hari di Jepun, Tun Mahathir berkata mengakses kepakaran automotif Jepun adalah “penting” untuk menghasilkan kereta dengan piawaian moden. “Beberapa anggota delegasi saya akan melawat Daihatsu, tetapi kami mempunyai satu syarikat yang telah menyuarakan hasrat ini kepada Nissan dan Toyota untuk mendapatkan kerjasama mereka,” jelasnya, walau pun tidak menyatakan nama syarikat tempatan terbabit.

Pada Jun lalu, Tun Mahathir telah menyuarakan aspirasi untuk memulakan satu lagi projek kereta nasional dalam lawatannya ke Persidangan Nikkei ke-24 di Jepun, dan cadangan tersebut dilihat bakal direalitikan tidak lama lagi. Minggu lalu, menteri pembangunan usahawan, Mohd Redzuan Yusof mendedahkan bahawa projek tersebut sepatutnya ditetapkan untuk dilaksanakan menjelang 2020.

M’sia mahu dapatkan bantuan syarikat Jepun seperti Nissan, Toyota untuk projek kereta nasional ketiga

Sebelum ini, Tun Mahathir berkata, projek tersebut akan mendapatkan beberapa kerjasama daripada Jepun. “Seperti kereta nasional yang pertama, ia dimulakan dengan hanya 18% kandungan tempatan dan (kerjasama dari) Mitsubishi Motor, kita dapat menguasai keseluruhan proses mengeluarkan kereta, dari reka bentuk ke model tanah liat dan kereta ujian.”

“Hari ini, teknologi moden lebih berdasarkan kepada pengesan dan perkara lain. Kita perlu memperolehnya juga. Tetapi untuk permulaan, kita mahu membangunkan kereta terlebih dahulu untuk pasaran Malaysia, dan kemudian barulah menembusi pasaran antarabangsa,” ujarnya.

Perkara ini turut menjadi topik perbincangan hangat. Awal minggu ini, Naib Presiden Keadilan Rafizi Ramli turut mempersoalkan perlunya projek kereta ini dan menggesa ia perlu dipertimbangkan semula. Malahan banyak sentimen yang sama telah disuarakan oleh pelbagai pihak, yang mengatakan bahawa jualan kenderaa tahunan Malaysia di bawah 600,00 unit dan tidak mewakili skala ekonomi yang diperlukan untuk pengeluaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Alson P on Aug 08, 2018 at 8:22 pm

    Sokong 100% projek kereta national ke3.. Pastikan projek kenderaan national ke3 100% dijana enjin EV Dan mendapat tapak di Asia tenggara sebagai pasaran utama.. Pastikan sebelum dikilangkan kereta national ke3 telah mendapat kebenaran untuk dipasarkan secara besar-besaran di Asia tenggara.. Pastikan bukan projek gajah putih…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required