Kereta nasional ketiga akan guna dana sektor swasta

Kereta nasional ketiga akan guna dana sektor swasta

Tak habis lagi pasal projek kereta nasional ketiga ini rupanya. Selepas dikhabarkan akan diambil kira di dalam semakan semula Dasar Automotif Nasional (DAN) akan datang, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menyatakan pula bahawa projek itu tidak akan menggunakan dana awam.

Bernama melaporkan, Lim menyatakan bahawa projek kereta nasional ketiga yang dicadangkan oleh Tun Mahathir itu akan menggunakan dana dari sektor swasta. “Jika ia datang dari sektor swasta (dari pelaburan), maka itu tidak menjadi masalah,” jelas Lim dalam sesi Dewan Rakyat sebelum ini.

Ini bukanlah kali pertama beliau berkata demikian. Jun lalu, Lim memaklumkan Channel NewsAsia; “Saya beritahu Perdana Menteri yang kita tak mempunyai wang untuk itu, dan beliau faham. Jadi, ia bukan dari dana awam, ia bukan seperti Proton dahulu, bukan. Jika ada pihak swasta yang mahu melakukannya menggunakan duit mereka sendiri di Malaysia, saya fikir itu sesuatu yang wajar dipertimbangkan – tetapi bukan dari dana awam,” jelas Lim ketika itu.

Projek kereta nasional ketiga ini mula diperkatakan selepas Tun Mahathir menyatakan hasratnya di Persidangan Nikkei di Tokyo, Jun lalu. Sejak itu, ia menjadi topik yang kerap dibincangkan. Antara cadangan awalnya adalah untuk mendapatkan kerjasama dari pengeluar Jepun seperti Nissan, Toyota dan Daihatsu (walaupun Daihatsu memang sudah melakukan usahasama dengan Perodua, dan Toyota merupakan syarikat induknya).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Alson P on Aug 15, 2018 at 1:30 pm

    100% Dana swasta tanpa perlindungan dari kerajaan, projek ini tidak akan berjaya.. Kerajaan perlu melindungi Protiga dari kenderaan imported..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required