Mercedes-Benz E-Class Cabriolet A238 kini di Malaysia – hanya E300, 245 PS/370 Nm, harga bermula RM589k

Mercedes-Benz E-Class Cabriolet A238 kini di Malaysia – hanya E300, 245 PS/370 Nm, harga bermula RM589k

Mercedes-Benz E-Class Cabriolet A238 turut termasuk dalam salah satu dari empat model dalam koleksi Mercedes-Benz Dream Cars yang dilancarkan oleh Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hari ini. Model mewah dengan bumbung boleh buka berkenaan hadir ke pasaran tempatan hanya dalam varian tunggal – E 300 – dan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM588,888.

Oleh itu, model tersebut dijana oleh enjin petrol empat-silinder 2.0 liter turbo menghasilkan 242 hp (245 PS) dan tork maksima 370 Nm. Ia digandingkan dengan kotak gear automatik sembilan-kelajuan 9G-Tronic, dan kuasa hanya dialirkan ke gandar belakang. Bentangan janakuasa ini membolehkan E 300 Cabriolet memecut dari kedudukan pegun ke 100 km/j dalam masa 6.5 saat sebelum mencapai kelajuan maksima yang dihadkan secara elektronik pada 250 km/j.

Kereta ini turut diberikan sistem ekzos sport bagi memberikan deruman enjin yang lebih garang. Manakala untuk pengedalian, sistem Dynamic Select (dengan mod Comfort, Eco, Sport, Sport+ dan Individual) boleh merubah talaan suspensi adaptif dengan hanya menggunakan suis kawalan di dalam kabin.

Mercedes-Benz E-Class Cabriolet A238 kini di Malaysia – hanya E300, 245 PS/370 Nm, harga bermula RM589k

Bumbung Cabriolet ini dibina menggunakan fabrik berwarna hitam, dan pergerakan buka-tutup dikawal menggunakan bantuan kuasa. Bahagian luaran model ini turut dipadankan bersama pakej penggayaan Night dan AMG Line – terdiri dari gril ‘Diamond’ bersama pin-pin krom, bampar lebih sporty, dan juga kemasan tip ekzos krom.

Ia turut menerima rim aloi 19-inci lima jejari berkembar, bersama lampu Multibeam LED yang memberikan fungsi lampu tinggi adaptif serta sistem lampu LED pintar Mercedes.

Bahagian dalaman Cabriolet mewah ini pula dilengkapi dengan tempat duduk hadapan bantuan kuasa bersama fungsi memori, dengan balutan upholsteri kulit Nappa hitam dan putih, dan juga kemasan-kemasan hitam dan kayu.

E 300 Cabriolet ini masih diberikan papan pemuka seiras dengan model E-Class lain, menampilkan paparan instrumen digital sepenuhnya Widescreen Cockpit, terdiri dari dua buah skrin bersaiz 12.3-inci. Kawalan terhadap skrin tengah dan juga masih boleh dibuat menerusi sistem infotainmen COMAND Online, menampilkan pad sentuhan pada konsol tengah.

Sistem tersebut boleh dihubungkan kepada pelbagai peranti media termasuk Apple CarPlay dan Android Auto, manakala bunyi dihasilkan menerusi sistem bunyi dari Burmester. Kereta ini juga turut diberikan pelbagai kelengkapan lain seperti pengecas telefon pintar tanpa wayar, sistem penghawa dingin automatik Thermotronic, paparan ‘Head-up’, pakej Air Balance, Keyless-Go, akses Hands-Free, jam analog serta pakej Cabriolet Comfort (skaf udara).

Pamandu akan dibantu dengan pakej bantuan keselamatan seperti Bantuan Parkir Aktif, Bantuan Kekal Lorong, Bantuan Titik Buta serta kamera pemantau sekeliling. Untuk maklumat lanjut berkaitan model ini, layari juga laman CarBase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required