Tun Mahathir berjanji selesaikan isu teksi – Perjiwa

Tun Mahathir berjanji selesaikan isu teksi – Perjiwa

Agak lama juga isu-isu yang membelenggu pemandu teksi di negara ini tidak ada jalan penyelesaiannya. Malahan saban masa, ia dilihat makin parah, maka tindakan daripada pihak kerajaan amatlah ditagih.

Menurut Pengerusi Pertubuhan Kesepakatan Pemandu Teksi, Kereta Sewa, Limo Premier Executive Jiwa Malaysia (Perjiwa), Zailani Isaisuludin, hasil pertemuan hampir dua jam dengan Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana semalam, Perdana Menteri memberi jaminan bahawa kerajaan akan mencari jalan penyelesaian untuk mengatasi isu-isu terbabit, laporan Bernama.

“Perdana Menteri berjanji akan menyelesaikan masalah yang melibatkan pemandu teksi dalam waktu terdekat. Beliau memberitahu bahawa perkara itu akan dikaji secara menyeluruh dan teliti. Kita yakin dan percaya perdana menteri seorang yang berpengalaman akan menyelesaikan perkara ini dengan baik,” katanya.

Tun Mahathir berjanji selesaikan isu teksi – Perjiwa

Dalam masa yang sama, Zailani turut menyaran Kementerian Pengangkutan mencari kaedah terbaik untuk menyelesaikan isu-isu industri teksi di negara ini.

“Kami berharap undang-undang berkaitan industri teksi akan dikaji dengan baik, termasuk untuk jangka masa pendek dan jangka masa panjang. Kami berharap Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook membuka ruang perbincangan untuk menyelesaikan isu ini dengan sebaik-baiknya,” katanya.

Pada pertemuan itu, Zailani bersama wakil-wakil pemandu teksi dari seluruh negara turut menyerahkan satu memorandum kepada Dr Mahathir.

Antara usul dan cadangan dalam memorandum itu termasuk mengurangkan 30% harga kenderaan dan tempoh bayaran balik yang diluluskan sebagai kenderaan perkhidmatan pengangkutan awam dan permohonan geran bulanan RM1 juta untuk Perjiwa menjalankan aktiviti dan kebajikan pemandu teksi yang sah dan layak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required