Kerajaan bercadang melupuskan kereta terbiar dalam tempoh sebulan selepas tarikh notis dikeluarkan

Kerajaan bercadang melupuskan kereta terbiar dalam tempoh sebulan selepas tarikh notis dikeluarkan

Bagi mengatasi masalah lambakan kereta terbiar, kerajaan memaklumkan sedang merancang prosedur operasi baru yang bakal menyaksikan semua kenderaan terbiar akan dilupuskan dalam masa sebulan selepas notis dikeluarkan, lapor The Sun. Ketika ini, kenderaan terbiar hanya akan dihantar ke pusat pelupusan selepas setahun dari tarikh notis.

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, langkah itu bertujuan untuk mengosongkan ruang depot kenderaan yang digunkan oleh pihak berkuasa yang kini sudah terlalu sesak dengan lambakan kenderaan terbiar. Ini menyebabkan petugas tidak lagi dapat menunda kenderaan terbiar yang lain disebabkan tiadanya ruang simpanan bagi tujuan itu.

“Ketika ini, majlis perbandaran tempatan memerlukan antara enam hingga 12 bulan untuk melupuskan kenderaan terbiar. Ini termasuk mengeluarkan notis serta semak-ulang antara agensi terlibat untuk menentukan pemilikan kenderaan yang terlibat. Ini memakan masa terlalu lama dan menyebabkan depot simpanan menjadi sesak,” jelas beliau.

Anthony juga menambah, antara 2014 hingga 2017, terdapat sebanyak 15,000 aduan telah diterima oleh lapan majlis perbandaran tempatan di bandar-bandar besar seluruh negara berkaitan kenderaan terbiar.

Bagi mempercepat proses ini, beliau menyatakan bahawa biro aduan awam telah ditugaskan untuk mencadangkan prosedur operasi (SOP) baru dan membentangkannya ketika mesyuarat Majlis Pengangkutan Kebangsaan November nanti. Pelaksanaan pula disasarkan bermula awal tahun hadapan.

Kerajaan bercadang melupuskan kereta terbiar dalam tempoh sebulan selepas tarikh notis dikeluarkan

Majlis perbandaran tempatan juga akan diberi kuasa penuh untuk menunda dan melupuskan kenderaan terbiar sebaik sahaja SOP baru itu berkuatkuasa. Berkaitan klasifikasi kenderaan terabai dalam tempoh berapa lama yang boleh dianggap terbiar, Anthony menyatakan perkara itu akan digariskan dalam SOP baru itu.

“Buat masa ini, tiada garis panduan tentang berapa lama sesebuah kenderaan itu terabai sebelum boleh dikelaskan sebagai kenderaan terbiar. Ia boleh jadi dua minggu, atau boleh juga berbulan-bulan. Ini bergantung kepada keupayaan majlis perbandaran. Selepas ini, kita ingin lihat satu garis panduan yang standard untuk semua,” tambah beliau.

Tahun lalu, dilaporkan hampir lapan juta kenderaan terbiar diseluruh negara, dan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar bakal menggubal polisi baru bagi menangani masalah kereta-kereta lama yang ditinggalkan dan terbiar di tepi jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required