Petronas dedah siri lukisan dinding kempen “Cerita Kita” sempena Hari Merdeka dan Hari Malaysia

Petronas dedah siri lukisan dinding kempen “Cerita Kita” sempena Hari Merdeka dan Hari Malaysia

Petronas telah mendedahkan siri lukisan dinding sempena sambutan Hari Merdeka dan Hari Malaysia, masing-masing pada 31 Ogos dan 16 September nanti. Usaha ini merupakan kerjasama antara syarikat itu dengan pelajar-pelajar Fakulti Seni dan Rekaan UiTM.

Ini juga adalah sebahagian daripada kempen “Cerita Kita” yang dianjurkan Petronas, dengan matlamat untuk mengabadikan keindahan tempat-tempat di Malaysia. Keseluruhannya terdapat tujuh lukisan dinding yang ditampilkan di stesen-stesen Petronas seluruh negara.

Satu daripadanya terletak di Solaris Serdang, dengan judul “Bound by Traditions”. Ia menampilkan senario pasar malam, yang menjadi antara elemen sosial paling dekat dengan jiwa warga Malaysia, walaupun telah melalui pemodenan.

Petronas dedah siri lukisan dinding kempen “Cerita Kita” sempena Hari Merdeka dan Hari Malaysia

“Kami telah melibatkan penyertaan dari pelajar-pelajar tempatan sebagai usaha untuk menggalakkan orang muda menunjukkan rasa bangga terhadap negara melalui hasil seni. Kami berharap agar usaha ini dapat diperluaskan lagi ke stesen-stesen Petronas yang lain dan dalam masa yang sama, mempromosi bakat-bakat seni tempatan,” ujar Pengarah Urusan dan CEO Petronas, Datuk Sri Syed Zainal Abidin.

Enam lagi lukisan serta lokasi stesennya adalah seperti berikut; “Fun in the Nature” di Tapah, “Pearl of the Orient” di Batu Feringghi; “The City of Life” di Ampang; “Where Multi-cultural Heritage Resides” di MITC Melaka; “Being One with Nature” di Peramu 2, Pahang dan “Of Sun, Sea, Forest and Mountains” di Kota Kinabalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required