Diam tak diam, 31 Ogos tahun ini menandakan sudah 61 tahun kita Merdeka daripada penjajahan British. Sepanjang tempoh itu juga, telah banyak yang kita lalui sebagai sebuah negara yang di dalamnya terdiri daripada berbilang kaum yang pelbagai latar belakang dan budaya.

Tahun ini juga banyak sejarah besar yang telah kita lakarkan bersama, terutamanya perubahan lanskap politik dan sosial selepas PRU14 Mei lalu. Dan tentunya, jalan ke depan lebih genting dan mencabar; bagaimana kita sebagai sebuah negara mahu memanfaatkan keadaan, ruang dan peluang ini untuk membawa Malaysia ke tahap yang jauh lebih baik.

Kesungguhan untuk membangunkan negara tidak wajar disandarkan hanya pada bahu ahli-ahli politik sahaja. Kita, anak semua bangsa dari semua lapisan masyarakat, wajar merebut peluang untuk turut sama terlibat dalam proses berkenaan, tidak kira sekecil apa pun peranan kita masing-masing. Ke mana harus kita bawa negara tercinta ini?

Bagi kami di paultan.org, satu daripada caranya adalah untuk belajar dari sejarah. Dan, semestinya segala hal berkaitan automotif begitu dekat di hati kami, dan di lapangan ini jugalah kami bertungkus-lumus memainkan peranan dan memberikan yang terbaik. Hanya kerja keras dan kesungguhan, moga sama-sama dapat membantu meletakkan industri automotif Malaysia ke tahap yang lebih tinggi.

Bercakap tentang sejarah automotif, Malaysia lama dulu telah menjadi pemain utama serantau. Tidak berlebihan sekiranya ingin menyatakan bahawa kita antara yang terawal memberikan perhatian terhadap industri automotif di rantau ini, sebelum negara-negara jiran bangkit dan menelusuri jalan yang sama dan kini berada di hadapan kita.

Untuk itu, melalui video khas sempena Merdeka ini, kami ingin membawa anda untuk pandang ke belakang dan lihat kembali apa peranan yang Malaysia pernah mainkan di dalam usaha untuk memperkukuh dan meraih keyakinan luar terhadap sektor perindustrian yang menjadi antara yang terbesar di negara kita hari ini.

Mungkin ada banyak perkara yang anda sudah lupakan, atau mungkin juga tidak pernah ketahui tentang Malaysia dan perjalannya berkaitan perkembangan industri automotif selama ini. Dari kami, pasukan editorial paultan.org ingin mengucapkan Selamat Hari Merdeka ke-61 untuk semua rakyat Malaysia. Nikmati video yang kami sediakan ini.