Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Bermula semalam, pemasangan pelekat bagi program tempoh percubaan bagi sistem RFID Touch ‘n Go telah dimulakan. Ini sistem pembayaran elektronik terbaru yang akan digunakan di plaza tol, sebagai tambahan kepada kad Touch ‘n Go dan SmartTag.

Jadi, kami telah pun membuat pemasangan pelekat tersebut semalam. Dan ini perkara yang anda perlu tahu tentangnya. Perantinya adalah dalam bentuk pelekat yang nampak ringkas dan kecil, tentunya bersekali dengan cip elektronik khas yang akan memancarkan gelombang. Satu tag atau pelekat hanya untuk kegunaan satu kereta. Kalau anda ada lebih dari satu kereta, semuanya perlukan pelekat RFID berasingan.

Peranti pelekat ini akan dihubungkan kepada aplikasi Touch ‘n Go eWallet pemiliknya – yang menyimpan kadar nilai wang semasa untuk kegunaan bayaran tol. Ketika kereta dengan kit RFID ini melalui plaza tol, pengimbas yang terletak di bahagian atas akan membawa gelombang frekuensi daripada pelekat berkenaan dan akan menolak nilai tol yang dikenakan dari eWallet yang dihubungkan padanya.

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Untuk memudahkan anda, bayangkan eWallet ini adalah versi elektronik atas talian bagi kad Touch ‘n Go anda. Ia tidak dihubungkan kepada kad kredit atau akaun bank anda; sebaliknya anda perlu menambah nilai dalam eWallet berkenaan. Berapa yang anda “topup”, banyak itulah nilai yang akan ada. Untuk tambah nilai, mudah saja. Boleh gunakan kad kredit atau perkhidmatan perbankan atas talian (CIMB Clicks, Maybank2U dll) dan tiada kos tambahan dikenakan.

Selepas pendaftaran untuk tempoh percubaan ini dibuka bulan lalu (pelaksanaannya akan bermula Januari 2019), kereta Hafriz Shah dari editorial Bahasa Inggeris kami telah terpilih untuk menjadi antara yang terawal dipanggil untuk pemasangan pelekat RFID berkenaan. Tempoh percubaan ini hanya terbuka kepada pengguna lebuhraya di Lembah Klang sahaja, bagi kenderaan dari Kelas 1.

Tiada bayaran yang dikenakan bagi mereka yang terpilih bagi pelekat berkenaan, bagaimanapun mereka perlu menambah nilai eWallet sendiri. Bagi yang terpilih, anda perlu membuat temujanji untuk pemasangan pelekat itu, yang mengambil masa tak sampai 15 minit.

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Dan, anda perlu ke lokasi pemasangan yang ditetapkan; pemasangan akan dilakukan oleh petugas TnG. Anda tak boleh datang sekadar untuk mengambil pelekat berkenaan dan ingin memasangnya sendiri di rumah.

Ini kerana, pelekar RFID itu perlu diuji terlebih dahulu dilokasi pemasangan. Daripada maklumat yang diperoleh ketika sesi pemasangan semalam, TnG menerima kira-kira 100,000 pendaftaran daripada mereka yang berminat untuk program ini. Bagaimanapun hanya 10,000 pengguna bertuah akan terpilih untuk tempoh percubaan ini.

Ketika ini, setiap lokasi pemasangan menampung 60 kereta sehari, dan akan dinaikkan kepada 100 kereta sehari selepas ini. Selain pejabat NPE Pantai Dalam, empat lokasi lain untuk tujuan ini ialah di Customer Experience Centre di Bangsar South, R&R Awan Besar Kesas, tol Loke Yew Besraya dan Salak Selatan di MEX.

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Setakat ini, 16 lebuhraya sudah mempunyai lorong untuk RFID; jumlahnya akan bertambah nanti. Untuk mengenal pasti lorong yang betul, anda hanya perlu lihat logo “RFID Tag”. Ada lorong yang akan berkongsi juga dengan bayaran TnG dan SmartTag.

Bagaimana sekiranya anda terlupa dan tetap menggunakan SmartTag di lorong yang membaca kedua-dua peranti ini? Jangan risau, pemotongan terhadap RFID akan diberi keutamaan, dan bukan ke atas kedua-duanya sekali gus. Pelekat RFID ini akan dilekatkan pada bahagian lampu utama atau pun pada cermin besar kereta anda. Tetapi, jika untuk cermin besar hadapan, ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian.

Ia tidak boleh dilekatkan di bahagian dalam, kerana pengimbas sukar menembusi filem penapis haba yang digunakan. Ia juga tidak boleh dilekatkan berhampiran bahagian besi pada kerangka badan kereta di keliling cermin utama berkenaan. Dan kalau hendak dilekatkan di luar, pastikan ia dilekatkan di luar “zon oeprasi” pengilap cermin kereta anda.

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

Jadi, pilihan terbaik adalah untuk melekatkannya pada bahagian lampu utama, kerana isyarat dan gelombangnya boleh dibaca dengan jelas. Pelekatnya pula lutsinar; namun dapat dilihat jalur dan cip elektronik yang ada padanya.

Beri perhatian juga sekiranya kereta anda menggunakan sistem lampu LED kerana ia mungkin akan mengganggu pancaran cahayanya. Kami sempat melihat sebuah Audi A4 dengan lampu Matrix LED kembali semula untuk mengalih kedudukan pelekat berkenaan.

Selepas pemasangannya, TnG akan menghantar SMS dalam tempoh 24 jam untuk memaklumkan RFID anda telah diaktifkan. Sepanjang yang sempat dicuba, kami dapati sistem berkenaan berfungsi dengan baik. Anda boleh memandu sekitar 50 km/j ketika melalui lorong RFID dan ia akan membacanya tanpa sebarang masalah.

Tempoh percubaan RFID bermula – kami hantar kereta untuk pemasangan pelekat dan mencubanya sendiri

RFID ini dapat dikesan dalam jarak 2 meter berbanding hanya 1.5 meter bagi SmartTag. Tiada bunyi beep selepas anda melalui, begitu juga tiada paparan jumlah baki eWallet anda akan kelihatan. Anda akan melalui gerbang tol dengan lebih cepat. Dan pelekat ini tidak memerlukan sumber kuasa seperti bateri untuk beroperasi.

Jadi, inilah perkara yang anda perlu tahu tentang cara RFID ini berfungsi. Jika anda antara 10,000 pengguna yang terlibat dengan tempoh percubaan ini, jangan lupa untuk biasakan diri dengan senario-senario yang kami nyatakan ini. Kongsikan juga penagalaman anda nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Zeeee on Sep 05, 2018 at 10:15 am

    Kalau kita tampal pelekat tu ada kemungkinan ke org lain bole cabut Dan curi?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
    • Prince Amy on Feb 21, 2019 at 4:31 pm

      sekali cabut terus rosak tu sticker/cip dia tu.. Sekarang dah ada notification bila ada penolakan TnG e-Wallet. So senang la trace kalau tak drive tiba2 ada tolak duit tu.

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Albert tang on Sep 06, 2018 at 7:44 am

    Assuming rfid sticker is damaged in rest stop in highway, how to exit highway?

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • Noor Azlina Bt Che Arshad on Jul 04, 2019 at 1:41 pm

    Hi sy Azlina ada pasang Rfid baru2 nie .. sering mengguna guthrie hway .. masalah sy ada laluan Rfid sering bertanda X jd sy pun menggunakan laluan smartag .. sebaik melepasi palang smart tag ..duit ewallet sy juga turun dipotong walhal sy menggunakan smartag ..duit smartag juga di potong..sudah byk kali ia berlaku kpd sy . kenapa ia berlaku dan bolehkah sy buat tuntutan ganti rugi

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Amirul amin on Jul 07, 2019 at 3:31 pm

    Kalau owner ada dua kereta boleh ke nk pasang kt kedua kereta menggunakan satu acc sahaja?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required