Proton X70 – SUV pertama Proton didedah sebelum pelancaran; 4 varian, 1.8 Turbo, 181 hp/285 Nm

Proton X70 – SUV pertama Proton didedah sebelum pelancaran; 4 varian, 1.8 Turbo, 181 hp/285 Nm

Sebelum dilancarkan dalam masa terdekat, Proton hari ini telah mendedahkan rupa sebenar SUV pertamanya di Pusat Kecermalangan Proton Shah Alam, dan secara rasmi ia digelar sebagai Proton X70. Model ini hanya akan dijual kepada pengedar Proton terpilih sahaja, dan anda yang berminat boleh membuat tempahan bermula esok, 8 September dengan bayaran RM1,000.

Empat varian akan ditawarkan untuk SUV ini iaitu model asas Standard 2WD, Executive 2WD, Executive AWD dan Premium 2WD. Kesemua varian ini bakal dijana enjin dan transmisi yang sama iaitu enjin petrol empat silinder 1.8 liter TGDI turbo berkuasa 181 hp dan tork maksima 285 Nm digandingkan dengan kotak gear enam kelajuan automatik. Enjin ini diambil terus dari asas X70 iaitu Geely Boyue dan ia perlu diselenggara menggunakan minyak pelincir dari Shell.

Seperti yang tercatat pada varian, X70 ditawarkan dengan sistem pacuan hadapan dan juga versi dengan sistem pacuan semua roda. Menurut spesifikasi untuk Boyue pasaran China, model TGDI pacuan hadapan dengan berat 1,690 kg adalah 7.8 liter untuk perjalanan 100 km (12.8 km/l).

Rekaan luaran SUV ini adalah sama dengan apa yang telah bocor sebelum ini. Pada bahagian hadapan, gril asal Boyue digantikan dengan gril Proton yang dihasilkan dari inspirasikan dari busur panah dengan kemasan krom, manakala rekaan bahagian tengahnya digelar infinite weave yang diambil dari elemen ukiran kayu pada rumah-rumah tradisi melayu.

Proton X70 – SUV pertama Proton didedah sebelum pelancaran; 4 varian, 1.8 Turbo, 181 hp/285 Nm

Bahagian lain dilihat masih sama seperti Boyue facelift, dan kerja-kerja penghasilan X70 ini sebenarnya tertumpu kepada untuk merubah kedudukan pemandu dari sebelah kiri ke sebelah kanan memandangkan tiada lagi Boyue atau produk lain dari Geely dengan konfigurasi pemanduan sedemikian.

Menurut ketua pereka Proton, Azlan Othman, perubahan kosmetik kecil ini adalah untuk mempercepatkan pengenalan X70 dalam pasaran, manakala versi CKD yang akan hadir pertengahan tahun hadapan bakal menampilkan perubahan yang lebih besar.

Perincian luaran lain yang turut ditampilkan pada model ini pengenalan X70 ini termasuk sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin (bersama penderia sentuha aktif pada pembuka pintu hadapan), cermin sisi lipatan elektrik, lampu hdapan LED projektor dengan lampu nyalaan siang LED, lampu kabus LED, rim aloi 18-inci bersama tayar Hankook Dynapro HP2 bersaiz 225/60R18 serta lampu belakang LED dengan kemasan lensa gelap. Kesemua unit lampu utama hadapan dan belakang diberikan cetakan ‘PROTON’ pada bahagian dalam.

Masuk ke kabin, hampir keseluruhan rupa adalah seiras dengan Boyue facelift. Model Premium menerima balutan kulit Nappa berwarna perang pada tempat duduk dan panel dalaman pintu, manakala model Exec dan standard diberikan kulit sintetik berwana hitam. Roda stereng turut menerima balutan kulit untuk semua varian, bersama penghawa dingin automatik dua zon, sistem infotaimen dengan skrin sesentuh 8-inci beresolusi 1,920×720 piksel dan hubungan 4G, dan juga lampu hadapan serta pengelap cermin automatik.

Proton X70 – SUV pertama Proton didedah sebelum pelancaran; 4 varian, 1.8 Turbo, 181 hp/285 Nm

Seperti yang anda lihat video Perdana Menteri menguji X70 berkenaan sebelum ini, ia diberikan sistem kawalan menggunakan suara yang telah direka bagi disesuaikan dengan bahasa inggeris dengan slanga orang Malaysia, bersama panel instrumen digital sepenuhnya – pertama untuk Proton. Perincian lain yang turut diberikan termasuk kemasan brushed silver, kayu pada papan permuka, serta pembuka pintu berwarna perak.

Namun Proton turut memberikan ‘sentuhan Malaysia’ pada kabin SUV ini. Jika gril pembesar suara dan kemasan bahagian belakang pembuka pintu Boyue diberikan rekaan ‘G’ yang membentuk motif seperti dinding tembok besar negeri China, komponen yang sama pada X70 menerima elemen infinite weave seperti pada gril hadapan. Kesemua model akan hadir standard dengan liang penghawa dingin untuk penumpang belakang, sementara hanya model Premium diberikan bumbung kaca panaromik penuh.

Menurut naib presiden Kumpulan Kejuruteraan Geely, Yang Jun, X70 menerima keseluruhan teknologi dari Boyue. Kelengkapan lain yang turut diberikan termasuk kamera 360-darjah yang memaparkan halangan persekitaran kereta dalam bentuk 3D, dan juga kamera pandangan hadapan diletakkan pada bahagian atas cermin hadapan yang dihubungkan kepada sistem bantuan pemanduan, terdiri dari sistem brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan dan cruise control adaptif.

X70 juga dibekalkan dengan ciri “Kawalan Jauh Telefon Pintar” dan “Penyegar Udara Pintar” – dinyatakan menerusi perkataan sistem “Air Cleaner” yang terletak di bahagian atas liang pengahawa dingin belakang. Sistem pemantauan angin tayar turut diberikan.

Proton X70 – SUV pertama Proton didedah sebelum pelancaran; 4 varian, 1.8 Turbo, 181 hp/285 Nm

SUV ini diberikan port USB yang cukup banyak – dua untuk penumpang hadapan dan pemandu, dua untuk penumpang belakang dan satu lagi di belakang cermin pandang belakang bagi memudahkan pemasangan dash cam. Model Premium dilengkapi dengan pengawal kedudukan tempat duduk penumpang hadapan tambahan yang diletakkan pada bahagian sisi seperti pada Toyota Camry, dan juga subwoofer yang diletakkan pada bahagian atas tayar gantian.

Buat masa sekarang, Proton mempunyai 77 buah X70 yang digunakan untuk 300 ujian kenderaan dan lebih 500 ujian sistem kenderaan. Dianggarkan 750,000 jam telah digunakan dalam menghasilkan model baharu ini, dan ujian ketahanan telah mengambil jarak sejauh lebih dua juta kilometer.

Sehingga sekarang, Proton masih belum mendedahkan harga X70. Ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan SUV ini? Pastikan anda terus bersama kami sehingga majlis pelancaran SUV pertama Proton ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Vegenes on Sep 07, 2018 at 5:33 pm

    Sudah datang market

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
  • MD YUSUF AHMAD on Sep 07, 2018 at 6:26 pm

    Jika nissaN SUVNYA(lIVINA XGEAR)1600 CC. KENAPA PROTON TIDAK MEMPERKENALKAN KUASA 1600 JUGA UNTUK MEMBERI PELUANG KEPADA YANG KURANG BERKEUPAYAAN UNTUK MEMILIKINYA.sYABAS PROTON KERANA DAPAT MENGELUARKAN SUV YANG PERTAMA

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 1
    • Proton ada perkenalkan variasi PERDANA 2.4 CC, sedangkan Honda Nissan Mercedes banyak perkenalkan kereta SEDAN yg CC nya 2.0 kebawah. Ramai juga yg nak rasai peluang bawa Honda mercedes BMW . Tahniah Proton atas kejayaan SUV pertama yg teknologinya setaraf dengan Merc BMW Volvo.

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 2
 

Add a comment

required

required