Honda M’sia adakan kerjasama dengan Kementerian Pendidikan dalam silibus latihan automotif terpilih

Honda M’sia adakan kerjasama dengan Kementerian Pendidikan dalam silibus latihan automotif terpilih

Honda Malaysia Sdn Bhd hari ini menandatangani Sijil Kolobrasi (CoC) antara Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti, Kementerian Pendidikan Malaysia, bagi membolehkan modul latihan Honda diserapkan pada silibus automotif terpilih.

CoC ini akan mengiktiraf kerjasama strategik Honda Malaysia dengan politeknik dan kolej untuk pelajar bagi dilengkapkan dengan kemahiran teknikal industri dan juga kemahiran insaniah. Honda Malaysia akan bekerjasama dengan 17 kolej komuniti dari sembilan negeri dalam Malaysia, manakala lebih lagi politeknik dan kolej lain akan di tambah dalam senarai untuk masa akan datang.

Inisiatif ini merupakan usaha Honda Malaysia bagi menyokong tumpuan kerajaan terhadap Pendidikan dan Latihan Teknikal Vokasional (TVET) kearah membangunkan lebih ramai juruteknik yang mempunyai kemahiran dan sijil di Malaysia menerusi latihan berkualiti tinggi.

“Honda Malaysia telah merekodkan peningkatan jualan yang tinggi sehingga 112% dalam masa 5 tahun kebelakangan ini dan ini secara tidak langsung meningkatkan kemasukan servis kami sebanyak 51% dalam masa yang sama. Ini menyebabkan kami mengembangkan jaringan pengedar kami di seluruh negara, dengan 97 outlet buat masa sekarang bagi memudahkan akses untuk semua pelanggan kami. Oleh itu, inisiatif ini adalah tepat pada masanya kerana ia membolehkan kami mendapatkan lebih ramai juruteknik mahir bagi menangani peningkatan pelanggan,” kata Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Toichi Ishiyama.

Honda Malaysia akan menyerap modul untuk tahap Juruteknik Penyelenggara dan Juruteknik Baikpulih yang digunakan dalam latihan dalaman kakitangannya yang digunakan seluruh dunia, dalam kursus automotif terpilih. Pelajar-pelajar akan menerima latihan komprehensif termasuk latihan industri selama enam-bulan di pengedar-pengedar Honda Malaysia. Latihan ini akan memberikan pengetahuan servis selepas jualan kepada pelajar dan membekalkan mereka dengan pengalaman sebenar dalam industri dan menjadi asas kepada pekerjaan akan datang.

Pelajar juga turut berpeluang untuk menjadi juruteknik atau wakil servis sebenar Honda selepas menjalani latihan dan juga penilaian yang diberikan. Honda Malaysia mensasarkan akan menerima 120 pelajar yang menamatkan kursus setahun dari politeknik dan kolej yang menyertai kerjasama ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required