Kadar SST tayar, motosikal elektrik turun kepada 5%

Kadar SST tayar, motosikal elektrik turun kepada 5%

Kerajaan telah mengumumkan bahawa kadar cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) untuk tayar pneumatik (tayar yang menggunakan angin) dan juga motosikal elektrik telah diturunkan dan ia kini hanya pada paras 5%, lapor Bernama.

Menurut Menteri Kewangan Lim Guan Eng, keputusan itu dibuat oleh Kementerian Kewangan bersama Jabatan Kastam DiRaja Malaysia (JKDM) setelah menerima maklum balas daripada 18 sesi taklimat soal jawab Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diadakan di seluruh negara melibatkan lebih 15,000 peserta.

Dalam laporan-laporan sebelum ini, harga tayar kenderaan (kereta penumpang, trak ringan, van dan lain-lain) dijangka akan naik serentak dengan implementasi cukai SST, di mana syarikat-syarikat tayar sendiri – termasuk Michelin, Bridgestone, Goodyear, Continental dan Hankook – mengumumkan bahawa kenaikan harga mungkin berlaku pada 1 September sempena pengenalan semula cukai tersebut.

Syarikat-syarikat tayar berkemungkinan akan merombak semula harga produk mereka berikutan langkah bagi pengurangan kadar SST ini kepada 5%, begitu juga dengan pengedar-pengedar motosikal elektrik dalam negara. Namun untuk tayar, sepatutnya tiada sebarang kenaikan pada harga buat masa sekarang berikutan semakan semula kadar cukai berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required