LRT: Saran tambang lebih murah untuk waktu bukan puncak bagi optima penggunaan tren – Anthony Loke

LRT: Saran tambang lebih murah untuk waktu bukan puncak bagi optima penggunaan tren – Anthony Loke

Bagi mengurangkan lebihan kapasiti ketika waktu luar kemuncak, Kementerian Pengangkutan menyarankan agar Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana) mengenakan tambang yang lebih murah kepada penumpang-penumpang tren Transit Aliran Ringan (LRT) ketika ‘bukan waktu puncak’ untuk mengoptimumkan penggunaan tren.

Menurut menterinya, Anthony Loke, walau bagaimana pun, perkara ini perlu dibincangkan dan dirancang secara teliti antara kementerian dengan pihak pengurusan tren, laporan Bernama.

Selain itu, kementerian juga menggesa agar pihak pengurusan tren terbabit mengadakan sidang media jika ada sebarang kelewatan perkhidmatan tren Transit Aliran Ringan (LRT) Rapid KL melebihi 15 minit.

LRT: Saran tambang lebih murah untuk waktu bukan puncak bagi optima penggunaan tren – Anthony Loke

“Prosedur operasi standard (SOP) baharu yang berkuatkuasa serta merta itu bagi memberikan maklum balas dengan lebih pantas kepada orang ramai jika sebarang kelewatan perkhidmatan berlaku dan mengelakkan kesesakan di stesen-stesen. Semua kelewatan membabitkan masalah teknikal melebihi 15 minit dikategorikan sebagai ‘Gangguan Utama’ dan perlu diadakan sidang media oleh pihak pengurusan Prasarana untuk memberi penjelasan kepada orang ramai,” ujarnya.

Sambungnya lagi, pada masa yang sama, sebarang insiden dan pengumuman daripada Prasarana turut perlu dihebahkan menerusi media sosial secara lebih kerap dan perlu ditambah baik.

Selain itu, pihak pengurusan turut diwajibkan untuk memberi laporan bulanan berkenaan perkhidmatan tren kepada Kementerian Pengangkutan.

LRT: Saran tambang lebih murah untuk waktu bukan puncak bagi optima penggunaan tren – Anthony Loke

“Kami turut akan melanjutkan SOP ini kepada pengangkutan awam lain seperti KTM pada masa akan datang namun buat masa sekarang kami hanya tertumpu kepada perkhidmatan tren bawah Prasarana,” katanya.

Sementara itu, Loke berkata semua sistem paparan elektronik maklumat perkhidmatan tren wajib berfungsi di semua stesen LRT laluan Ampang menjelang awal tahun depan. Hal ini kerana sistem itu didapati tidak berfungsi di beberapa stesen LRT.

“Ia bagi memastikan semua penumpang mengetahui masa ketibaan tren dan merancang perjalanan mereka dengan lebih teliti,” katanya.

Pada 25 September lalu, gangguan perkhidmatan LRT Rapid KL laluan Kelana Jaya berlaku disebabkan masalah pada satu daripada komponen sistem semboyan yang mengawal isyarat pergerakan tren automatik di stesen LRT Damai. Kejadian pada waktu puncak itu telah menyebabkan pengguna terpaksa menunggu lebih lama untuk mendapatkan tren dan pelan pergerakan tren secara manual telah diaktifkan bagi meneruskan perkhidmatan tren.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required