Barisan motosikal keluaran Yamaha yang menggunakan nama MT di hadapan adalah penting untuk syarikat itu kerana ia didatangkan dengan karekter yang tersendiri dan muncul dalam pelbagai kategori. Paling kecil adalah MT-125, diikuti MT-03, MT-07, MT-09 dan paling berkuasa, MT-10.

Semuanya adalah model naked, dan antara aspek yang diberi penekanan adalah tork serta tunggangan yang lincah. Ini bertepatan dengan maksud MT itu sendiri iaitu “Master of Torque“. Kemudiannya dengan badan yang terdedah, semestinya ia lebih ringan berbanding motosikal yang menggunakan fairing penuh.

Terbaru untuk siri model MT ini, Yamaha Motor Europe telah mengeluarkan sebuah video yang menunjukkan model tahun 2019. Namun, yang ditekankan dalam video ini cuma warna baru, iaitu gabungan merah dan putih yang dipanggil oleh mereka sebagai Ice Fluo. Sebelum ini, warna unik bagi MT adalah Night Fluo gabungan kelabu dan hijau fluorescent.

Harapnya apabila motosikal sebenar didedahkan nanti (mungkin di EICMA), ia akan menunjukkan peningkatan lain pada bahagian mekanikal atau kelengkapan. Setakat yang dilihat dalam video ini memang tiada, tapi antara harapan pengguna adalah lampu hadapan yang lebih menarik pada MT-07 (seperti MT-09) dan versi prestasi MT-07 SP.