Grab perlu guna kenderaan yang diluluskan kerajaan

Grab perlu guna kenderaan yang diluluskan kerajaan

Grab tak lama lagi akan dikehendaki menggunakan kenderaan yang mendapat kelulusan daripada kerajaan Malaysia untuk menjalankan perkhidmatan berkenaan. Kenderaan itu juga akan tertakluk kepada keperluan insurans dan cukai jalan yang sama seperti teksi.

“Saya telah bangkitkan perkara ini. Saya sudah maklumkan Menteri Pengangkutan untuk memperbaiki situasi ini, tetapi masih belum ada apa-apa perkembangan lagi. Saya akan cuba lagi. Saya sendiri pun rasa ia tidak adil.

“Perkara ini memang mendapat perhatian saya, tetapi saya tak boleh beri kepastian bahawa Grab akan dihapuskan. Kita boleh jadikan ia sama adil dengan teksi,” jelas Perdana Menteri, Tun Mahathir di Langkawi, seperti dilaporkan New Straits Times.

Grab perlu guna kenderaan yang diluluskan kerajaan

Ini adalah sebagai jawapan kepada pertanyaan sama ada Grab akan dikawal selia seperti teksi untuk menjadikan persaingannya lebih adil, ketika berlangsungnya satu dialog antara Tun M dan kumpulan pemandu teksi Langkawi. Dalam sesi berkenaan, sebahagian daripada pemandu teksi berkenaan bertindak keluar dewan ketika Tun M sedang memberi penerangan terhadap situasi berkenaan.

Julai lalu, dilaporkan bahawa penyedia perkhidmatan e-hailing seperti Grab akan dikehendaki mendapatkan lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) dengan kos RM115 setahun. Sementara kenderaan yang digunakan juga perlu melalui pemeriksaan tahunan di Puspakom. Dua bulan sebelum itu, terdapat persatuan pengusaha teksi yang mendesak akar kerajaan memansuhkan perkhidmatan e-hailing sama sekali untuk kemudiannya digunakan oleh mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Grabber on Oct 24, 2018 at 11:07 am

    so, toll boleh dapat rate taxi ke? boleh buat street pickup sama macam taxi sebab nak sama kan?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required