Kerajaan lulus penambahan 19 unit gerabak ETS mengikut peringkat antara Sept 2019 hingga 2021

Kerajaan lulus penambahan 19 unit gerabak ETS mengikut peringkat antara Sept 2019 hingga 2021

Bagi memenuhi permintaan pengguna Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS), kerajaan telah meluluskan pembelian 19 unit gerabak tambahan. Sebanyak sembilan set gerabak tambahan ETS itu dijangka tiba pada September 2019, manakala selebihnya pula pada September 2021, menurut Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar.

“Ketika ini, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) memiliki 15 set ETS yang aktif untuk beroperasi. Jumlah ini tidak mencukupi bagi memenuhi permintaan orang ramai yang mahu menggunakan perkhidmatan ETS,” katanya yang menjawab soalan asal Dr Hasan Baharom (PH-AMANAH Tampin) yang ingin mengetahui sama ada kerajaan bercadang menyemak semula jadual perjalanan ETS dari Gemas ke Kuala Lumpur.

Bagi perkhidmatan komuter, Kamaruddin berkata, buat masa ini KTMB menyediakan 27 perkhidmatan komuter sehari di laluan sektor Pulau Sebang (Tampin)-KL Sentral -Batu Caves, laporan Berita Harian.

Bagaimanapun, katanya, Stesen Gemas yang terletak kira-kira 35 kilometer dari Stesen Pulau Sebang tidak dijadikan hentian bagi perkhidmatan komuter.

“Perkhidmatan komputer sebelum ini yang beroperasi di stesen berkenaan terpaksa ditamatkan pada 2016 selepas 10 bulan beroperasi disebabkan kurang mendapat sambutan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required