Proton bakal guna teknologi menyeluruh iNTEC Geely

Proton bakal guna teknologi menyeluruh iNTEC Geely

Kerjasama antara Proton dan Geely akan mula menunjukkan hasilnya apabila pelancaran SUV X70 bakal berlangsung dalam masa terdekat ini dan ia tidak akan setakat terbatas di situ. Pengeluar kenderaan tempatan ini juga bakal menerima manfaat daripada barisan fungsi teknologi iNTEC milik Geely, dan perkara ini diberitahu sendiri oleh timbalan ketua pegawai eksekutif Proton, Datuk Radzaif Mohamed semasa acara Kuala Lumpur International Automotive Conference (KLIAC) 2018 semalam.

Perkara ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan, kerana teknologi tersebut telah pun digunakan pada Geely Boyue yang merupakan kenderaan asas bagi X70 serta dua lagi model yang juga akan tiba di Malaysia iaitu crossover Binyue dan MPV Jiaji – tetapi ia menunjukkan komitmen Geely kepada Proton.

Dalam barisan fungsi teknologi iNTEC, ada lima teras utama iaitu G-Safety, G-Netlink, G-Power, G-Blue dan G-Pilot. Seperti yang boleh dilihat pada namanya, G-Safety melibatkan kedua-dua ciri keselamatan aktif (Autonomous Emergency Braking, Pedestrian Detection, Adaptive Cruise Control, Stability Control) dan juga pasif (badan besi berkekuatan tinggi, tali pinggang keledar canggih dan beg udara).

Proton bakal guna teknologi menyeluruh iNTEC Geely

G-Link yang merangkumi sistem informasi dan hiburan pula merangkumi ciri seperti sambungan telefon pintar, kawalan suara, navigasi maju, streaming lagu dan kawalan jauh untuk fungsi kenderaan menggunakan aplikasi telefon pintar. Ciri Geely Smart Ecosystem (GKUI) yang juga akan digunakan pada X70 adalah satu evolusi daripada G-Link ini.

Untuk G-Power, ia adalah satu terma yang digunakan oleh Geely untuk enjin terbaru mereka dengan pengecas turbo dan sistem suntikan terus (direct injection), serta transmisi klac berkembar tujuh kelajuan baru yang dibangunkan bersama Volvo. G-Blue pula adalah nama untuk teknologi yang digunakan oleh Geely untuk memastikan suasana yang sihat dalam (seperti pengurusan kualiti udara) dan luar kenderaan (bahan mesra alam, bahan api alternatif serta rekaan serba ringan).

Akhir sekali adalah teknologi autonomous yang dipanggil sebagai G-Pilot, yang termasuk Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning, Parking Assist, Blind Spot Monitoring, Adaptive High Beam dan pengesan dan penghindar perlanggaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required