KLIMS18: Ford Mustang facelift buat penampilan – 5.0L GT dan 2.3L EcoBoost akan dijual tahun depan

KLIMS18: Ford Mustang <em>facelift</em> buat penampilan – 5.0L GT dan 2.3L EcoBoost akan dijual tahun depan

Ford Mustang facelift sudah muncul buat pertama kali di Malaysia, dan pengedarnya, Sime Darby Auto Connexion (SDAC) turut mengesahkan model ini akan mula dijual di sini tauhn hadapan. Mustang ketika ini sedang dipamerkan di KLIMS 2018. Untuk pasaran tempatan, varian yang akan ditawarkan nanti sama seperti sebelumnya – 5.0L GT dan 2.3L EcoBoost.

Versi facelift ini menampilkan beberapa perubahan luaran, antaranya termasuk bahagian gril, bampar, bonet dan fender yang menerima rekaan baru yang lebih segar. Mustang juga kini dilengkapi dengan sistem lampu LED sebagai ciri standard, termasuk elemen LED lainnya pada DRL, lampu isyarat dan lampu kabus.

Di belakang, yang berubah termasuk rekaan lampunya, juga dengan bampar baru serta diffuser hitam baru dengan hujung ekzos yang direka semula – EcoBoost hadir dengan dua muncung corong manakala bagi GT dengan empat hujung ekzos.

KLIMS18: Ford Mustang <em>facelift</em> buat penampilan – 5.0L GT dan 2.3L EcoBoost akan dijual tahun depan

Ruang dalaman pula diberikan sentuhan lebih premium. Konsol tengah misalnya datang dengan balutan tangan dengan benang kontras, sementara penyudah bahagian pemegang pintu serta kemasan perincian lainnya daripada aluminium.

Selain daripada paparan 8.0-inci dengan sistem infotainmen Sync 3, Mustang kini juga dilengkapi dengan kluster instrumen digital 12-inci dengan tema boleh ubah berdasarkan mod pemanduan – Normal, Sport dan Track serta MyMode (pemandu tentukan sendiri kombinasi talaan yang diinginkan).

Enjin pula masih sama, dengan unit 2.3 liter EcoBoost dan 5.0L Coyote V8 terdahulu – tetapi dengan angka janaan kuasa yang dipertingkat. Antara pembaharuan yang dilakukan ialah penggunaan sistem suntikan terus tekanan tinggi berkembar serta port suntikan minyak tekanan rendah yang baru bagi V8.

KLIMS18: Ford Mustang <em>facelift</em> buat penampilan – 5.0L GT dan 2.3L EcoBoost akan dijual tahun depan

Di pasaran Amerika, janaan kuasa yang dihasilkan ialah 460 hp dan 569 Nm; naik sedikit berbanding model sedia ada (435 hp/542 Nm). Namun, pasaran Malaysia mungkin akan menerima versi output 453 hp dan 556 Nm seperti di Australia.

Bagi enjin 2.3L EcoBoost, kuasanya sama seperti sebelum ini (310 hp), tetapi tork naik sedikit kepada 475 Nm berbanding 434 Nm dahulu. Unit di Australia pula menerima unit yang menjana 441 Nm. Perubahan paling utama ialah penggunaan sistem transmisi 10R80 10-kelajuan dari Ford yang menggantikan unit 6R80 SelectShift enam-kelajuan dari ZF.

Lagi ciri baru termasuk mod Drag Strip, yang bertindak mengelakkan kehilangan masa ketika penukaran gear, serta menggabungkan mod Normal, Sport+, Track dan Snow/Wet yang ada. Peningkatan mekanikal lainnya termasuk penggunaan penyerap hentak baru yang memberikan kendalian lebih padu, serta penggunaan sambungan pasak bersilang pada suspensi belakang untuk meningkatkan keteguhan lateral.

Turut diperkenalkan ialah sistem ekzos dengan injap aktif, standard pada versi GT, yang membolehkan nada ekzos diubah. Unit yang akan dipamerkan seperti yang anda lihat ini hadir sekali dengan pakej GT Performance. Ini antaranya termasuk di dalamnya ialah rim 19-inci Ebony Black dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S bersaiz 255/40 di depan dan 275/40 di belakang. Brek kaliper Brembo enam-piston bahagian depan sebelum ini juga masih dikekalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required