KLIMS18: Kawasaki ZX-10RR dan ZX-6R dilancar untuk Malaysia – harga masing-masing RM80k dan RM160k

KLIMS18: Kawasaki ZX-10RR dan ZX-6R dilancar untuk Malaysia – harga masing-masing RM80k dan RM160k

Bersempena dengan acara Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2018 yang sedang berlangsung sekarang, Kawasaki Motors Malaysia bukan setakat memperkenalkan minyak pelincir baru, malah turut melancarkan dua model sports baru untuk pasaran iaitu ZX-10RR pada harga RM159,900 dan ZX-6R pada RM79,900 (tidak termasuk insurans).

ZX-10RR yang baru dilancarkan ini adalah sebuah model edisi terhad yang hanya dikeluarkan sebanyak 500 unit untuk seluruh dunia, dan ia menggunakan model standard ZX-10R sebagai asas. Enjinnya masih lagi sama iaitu unit empat silinder 999 cc, tetapi mempunyai lebih kuasa, menjadi 204 PS dan 114 Nm tork.

Ini adalah hasil daripada beberapa perubahan yang dibuat pada enjin tersebut, termasuk connecting rod titanium yang mempunyai berat kurang 102 gram untuk setiap satunya, sekaligus menjadikan pergerakan inertia crankshaft lebih lancar 5%. Kemudiannya, penggerak injap jenis finger-follower membantu enjin ini mencapai tahap rpm lebih tinggi sebanyak 600 rpm. Bahagian suspensi juga telah ditala semula supaya lebih berpadanan untuk tunggangan atas litar, dan ia dilengkapkan dengan rim Marchesini 17 inci, dibalut tayar Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Melihat pula kepada ZX-6R 2019, ia dikuasakan oleh enjin empat silinder 636 cc, dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan dan mampu menghasilkan kuasa 130 PS pada 13,500 rpm dan 70.8 Nm tork pada 11,000 rpm. Untuk mengawal kuasa ini, penunggang disediakan dengan pilihan tiga mod iaitu Low, Middle dan Full Power.

Model terbaru ini juga sekarang dilengkapkan dengan pelbagai lagi ciri elektronik termasuk tiga mod Kawasaki Traction Control (KTRC) dan Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System (KIBS). Untuk memudahkan penukaran gear, model ini turut dilengkapi dengan quickshifter dan klac jenis slip and assist.

Kelengkapan lain yang ada pada ZX-6R baru ini adalah termasuk brek cakera berkembar 310 mm dan angkup monobloc empat piston di hadapan, cakera 220 mm dan angkup satu piston di belakang, fork 41 mm yang boleh dilaras sepenuhnya di hadapan, penyerap monoshock boleh laras sepenuhnya di belakang, tayar Bridgestone Battlax Hypersport S22 dan panel instrumen LCD.

GALERI: Kawasaki ZX-6R


GALERI: Kawasaki ZX-10RR

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Kawasaki 1000cc using analog mix digital instrument cluster.

    Yamaha 150cc using full LED instrument cluster.

    Come on, Kawasaki.. You’re left behind. So lame. Pick it up..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required