Aplikasi cALLme untuk teksi di KLIA, KLIA2 diperkenal

Aplikasi cALLme untuk teksi di KLIA, KLIA2  diperkenal

Sebuah aplikasi pintar baru, cALLme, telah dilancarkan untuk pengguna mendapatkan khidmat teksi di KLIA. Ia merupakan kerjasama antara Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa) dan Persatuan Pemandu Teksi, Limosin dan Kereta Sewa Malaysia (Petekma), dan bertujuan untuk membantu pemandu teksi bersaing dengan perkhidmatan lain seperti Grab.

Menurut The Star, langkah ini perlu untuk menjadikan industri berkenaan lebih berdaya saing di dalam lankskap persaingan yang lebih meluas ketika ini, seperti yang dinyatakan oleh Presiden Angkasa, Datuk Abdul Fattah Abdullah. Angkasa juga akan menyediakan latihan kepada pemandu dan pengendali untuk memanfaatkan sistem berkenaan.

Pengerusi Petekma, Mohd Syahrir Abd Aziz berkata, aplikasi cAllme akan mula beroperasi di KLIA dan KLIA2 terlebih dahulu sebelum dilanjutkan ke kawasan lebih luas; Langkawi menjadi lokasi seterusnya. “Ia hanya khusus kepada teksi yang berdaftar sahaja,” tambah beliau.

Turut hadir ketika majlis pelancarannya di KLIA ialah Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, yang menjelaskan aplikasi berkenaan bertujuan untuk membantu pemandu teksi untuk turut mempunyai platform moden dan bersaing dengan lebih berkesan.

Aplikasi cALLme untuk teksi di KLIA, KLIA2  diperkenal

Berkaitan tunjuk rasa yang dilakukan pemandu teksi terhadap pengendali perkhidmatan e-hailing sebelum ini, Loke berkata mereka yang tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan berhak untuk berbeza pendapat, tetapi kerajaan tidak pernah ingin menjadikan pemandu-pemandu teksi sebagai mangsa.

“Kita perlu berdepan dengan kenyataan. Jika anda mahu memperbaiki industri teksi, kita perlu seiringan perkembangan teknologi,” jelas beliau, dengan menambah dengan cara meningkatkan daya saing sektor teksi begini lebih baik daripada sekadar meluahkan perasaan dan tunjuk perasaan.

Saingan daripada sektor e-hailing telah membawa perubahan yang sangat besar kepada cara perniagaan perkhidmatan pengangkutan ini dijalankan. “Kita mempunyai 70,000 teksi berdaftar, dengan 60% daripadanya dimiliki oleh syarikat. Kebanyakan pemandu ialah pesara yang bergantung pendapatan hariannya untuk menyara hidup.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required