Subaru telah mengesahkan bahawa mereka akan ke Tokyo Auto Salon Januari ini dengan membawa dua model konsep STI, selain dari model-model sampingan lain. Dua ‘hero’ berkenaan adalah Forester dan juga Impreza STI Concept.

Bagi Forester, ia akan diasaskan dari model hibrid e-Boxer yang diperkenalkan pertengahan tahun ini di Jepun. Versi konsep STI akan diberikan pelbagai tingkat taraf estetika yang terdiri dari bampar baharu, dive plane hadapan, skirt sisi, gril sarang lebah, serlahan berwarna kuning dan juga logo-logo STI. Badan SUV ini menerima warna ‘Fighter Grey’ dan dilengkapkan dengan rim aloi 19-inci.

Untuk ubahsuai prestasi pula, Forester STI Concept ini akan dibekalkan dengan angkup brek Brembo monoblok enam-omboh di hadapan. Menurut Subaru, sistem janakuasa e-Boxer pada kereta ini turut disentuh bagi memberikan prestasi “lebih diperhalusi”, namun perincian lengkap masih belum di dedahkan.

Untuk model asas, Forester e-Boxer dijana oleh enjin petrol NA FB20 2.0 liter empat silinder bentangan boxer, dilengkapi sistem suntikan bahan api terus yang mampu menghasilkan 145 PS/188 Nm, digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 13.6 PS/65 Nm yang diletakkan diantara enjin dan kotak gear Lineartronic CVT.

Beralih ke Impreza STI Concept, Subaru mengambil asas Impreza Hatchback untuk model ini. Perlu diingatkan bahawa ini adalah model Impreza generasi baharu, dan bukan model WRX yang kini dipisahkan dari nama Impreza, dan model generasi terkini berkenaan masih belum dihasilkan dalam versi prestasi tinggi.

Untuk Impreza STI Concept ini, ia akan diberikan pakej kit badan dan gril baharu, warna badan dua tona, rim aloi lebih sporty, dan juga bahagian dalaman yang digelar sebagai “Bordeaux interior.” Selain dua model ini, Subaru turut akan di bawa model Levorg yang diubahsuai, dan juga WRX STI yang diberikan kelengkapan STI Performance bersama tempat duduk Recaro dan rim BBS 19-inci.