Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu telah mencatatkan sejumlah 296 kenderaan klon yang telah dikenalpasti dan disita sepanjang tahun 2018. Sekaligus menjadikan Terengganu sebagai negeri tertinggi yang terlibat dengan kenderaan klon sejak 2014 hingga 2018, laporan Bernama.

Menurut Pengarah JPJ negeri, Zulkarnain Yasin, pihaknya tekad untuk mempergiatkan lagi usaha bagi membanteras segala bentuk kesalahan yang melibatkan kenderaan klon agar ia tidak terus menular.

“Tahun lepas sahaja, sebanyak 20 kenderaan klon disita yang terdiri daripada Honda Jazz dan MINI Cooper. Kebiasaannya individu yang sering menjadi mengsa penipuan kenderaan klon ini adalah golongan yang meminati kereta mewah,” ujarnya.

Tambah Zulkarnain lagi, bagi mengelakkan menjadi mangsa penipuan sindiket ini, orang ramai dinasihati agar tidak mudah terperdaya dengan tawaran pakej harga murah dan janji kononnya kenderaan itu tidak bermasalah. Selain itu, orang ramai boleh membuat semakan di kaunter JPJ untuk mendapatkan status yang sahih kenderaan terbabit.