Kerajaan belum buat keputusan untuk harga bahan api

Kerajaan belum buat keputusan untuk harga bahan api

Kerajaan masih belum membuat keputusan untuk harga baharu bahan api selepas mesyuarat pertama Kabinet bagi 2019 yang berlangsung semalam, menurut The Star. Sebelum ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata, harga bahan api, termasuk petrol RON 95, akan diapungkan dan ditentukan secara mingguan mulai 1 Januari 2019.

Langkah ini dikatakan mampu memberikan manfaat kepada pengguna bagi menikmati kadar rendah harga bahan api disebabkan penurunan harga minyak mentah dunia. Walau bagaimana pun, sistem baharu ini nampaknya ditangguhkan seketika untuk kerajaan menyemak sistem berkenaan dan membuat keputusan.

Bermula tahun baharu, harga bahan api kekal tidak berubah seperti yang diumumkan pada Disember 2018, dengan RON 97 dijual apda harga RM2.50 per liter, RON 95 pada RM2.20 per liter dan diesel Euro 2M pula RM2.18 per liter.

Kerajaan belum buat keputusan untuk harga bahan api

Laporan turut mendedahkan pengusaha stesen minyak telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyuarakan kebimbangan terhadap sistem apungan mingguan ini. Malah turut mengemukakan cadangan untuk dipertimbangan bagi memastikan mereka tidak mengalami kerugian yang teruk apabila sistem baharu ini dilaksanakan.

“Kami dimaklumkan Kabinet akan berbincang dan membuat keputusan untuk isu petrol ini,” ujar presiden Persatuan Pengedar Petrol Malaysia (PDAM) Datuk Khairul Annuar Abdul Aziz. Beliau menambah persatuan terbabit telah menjelaskan masalah mereka kepada Perdana Menteri mengenai perkara itu, dan berharap dapat memperoleh keputusan yang terbaik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required