Bas GoKL percuma akan masuk ke Lembah Pantai

Bas GoKL percuma akan masuk ke Lembah Pantai

Perkhidmatan bas percuma GoKL akan diperluaskan meliputi dua kawasan baru iaitu di Lembah Pantai dan Setiawangsa sempena Hari Wilayah, seperti yang diumumkan datuk bandar Kuala Lumpur, memetik laporan The Star.

“Dua laluan tambahan terbaru ini akan dilancarkan pada penghujung Februari atau awal Mac sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan kesesakan serta membantu kelompok miskin bandar,” ujar datuk bandar KL, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan. “Kami juga ingin menyediakan alternatif kepada mereka yang ingin pergi ke tempat kerja atau ke stesen-stesen keretapi/bas,” tambah beliau.

Beliau meninjau keadaan trafik di Jalan Kerinchi Sabtu lalu bersama ahli Perlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil, yang turut memberi input kepada laluan baru Lembah Pantai itu nanti. Menurut Fahmi, perkhidmatan di kawasan itu nanti akan memberi manfaatk kepada 30,000 penduduk sekitar Kerinchi dan Pantai Dalam, terutama mereka yang tinggal di flat kos rendah PPR.

“Berdasarkan kunjungan lokasi dan ujian laluan oleh DBKL bulan lalu, mereka mengenal pasti beberapa masalah yang perlu di atasi terlebih dahulu sebelum memulakan perkhidmatan,” tambah beliau.

Perkhidmatan bas percuma Go KL, yang dilancarkan pada 2012 adalah bertujuan untuk menyediakan pengangkutan yang mudah dan murah sebagai penyelesaian kepada pengangkutan “jarak awal dan akhir” kepada pengguna kenderaan persendirian, pengguna pengangkutan awam serta pelancong di pusat bandar KL. Ketika ini, terdapat empat laluan bas Go KL yang tersedia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required