MITI akan adakan pertemuan dengan MAA dan pihak berkepentingan lain minggu depan berkaitan isu ILP

MITI akan adakan pertemuan dengan MAA dan pihak berkepentingan lain minggu depan berkaitan isu ILP

Antara perkara yang mendapat perhatian berkaitan industri automotif tempatan minggu ini adalah berkaitan dakwaan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) tentang kelewatan memperoleh kelulusan bagi harga kenderaan baru oleh kerajaaan sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Dan pagi tadi, dalam satu sesi taklimat di Institut Automotif, Robotik dan Iot Malaysia (MARii) yang turut dihadiri oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Ong Kian Ming, beliau menjelaskan bahawa MITI akan mengadakan pertemuan dengan MAA serta pihak berkepentingan lain minggu hadapan bagi mencari jalan keluar daripada permasalahan kelulusan harga kenderaan serta permohonan ILP (Industrial Linkage Programme) oleh pengeluar kenderaan.

“Semua permohonan insentif akan melalui Komiti Pembangunan Perniagaan Automotif (ABDC), dan ini antara perkara yang dibangkitkan oleh MAA sebagai antara punca yang melewatkan proses memberi kelulusan harga kenderaan baru,” ujar Ong.

MITI akan adakan pertemuan dengan MAA dan pihak berkepentingan lain minggu depan berkaitan isu ILP

“ABDC memainkan peranan penting dalam proses ini, kerana mereka akan memberikan cadangan sepatutnya kepada Kementerian Kewangan yang kemudiannya akan memutuskan jumlah cukai yang boleh dikurangkan atau diselaraskan,” tambah beliau.

Ujar Ong lagi, selain itu, sekiranya mana-mana pengeluar ingin mendapatkan kadar pengecualian cukai yang lebih banyak, MITI ingin tahu apa yang mereka sumbangkan terhadap ekonomi dari segi pengilangan, atau pun teknologi jimat tenaga, sebagai contoh.

“Katakanlah ada pengeluar yang inginkan pengecualian cukai yang lebih tinggi, kami ingin lihat kos yang dijimatkan ini turut boleh dinikmati oleh pengguna, agar orang-ramai boleh menikmati harga kenderaan yang lebih mampu milik,” jelas Ong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required