JPJ lancar OPS TBC 2019 mulai 29 Jan hingga 12 Feb

JPJ lancar OPS TBC 2019 mulai 29 Jan hingga 12 Feb

Bersempena dengan musim perayaan Tahun Baru Cina (TBC) yang akan datang tidak lama lagi, Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) akan melancarkan Operasi Penguatkuasaan Sempena Musim Perayaan Tahun Baru Cina (OPS TBC) 2019. Tempoh OPS TBC 2019 adalah selama dua minggu iaitu dari 29 Januari hingga 12 Februari 2019, tetapi tidak termasuk dua hari cuti umum perayaan Tahun Baru Cina pada 5-6 Februari 2019.

Bagi tempoh dua minggu ini JPJ akan meletakkan secara statik kenderaan agensi itu di lorong kecemasan dan mana-mana kenderaan yang menggunakan lorong itu selain daripada sebab kecemasan akan disaman.

Menurut kenyataan yang dihantar, JPJ memaklumkan, objektif penguatkuasaan ini ialah untuk untuk memberi keselesaan dan kesejahteraan kepada pengguna jalan raya agar “ Pandu Cermat dan Sentiasa Selamat Sampai ” ke destinasi. Selain itu, ia turut akan memberi tumpuan untuk mengurangkan statistik kemalangan jalan raya.

Di samping itu, ia juga untuk mempertingkatkan Perception Of Being Caught (POBC) kepada semua pengguna jalan raya, membudayakan pemanduan berhemah dan pematuhan undang-undang lalu lintas oleh semua pengguna jalan raya dan mengambil tindakan terhadap pengguna jalan raya yang tidak mematuhi peraturan lalu lintas dengan tumpuan terhadap tujuh kesalahan utama semasa tempoh penguatkuasaan ini dijalankan.

Selain itu, untuk memastikan keselamatan jalan raya terpelihara, JPJ telah mensasarkan kemalangan dan kematian sifar di semua lebuh raya. Malah JPJ turut memaklumkan berusaha untuk menurunkan statistik kematian pengguna motosikal akibat kemalangan jalan raya sebanyak 60%. Justeru, JPJ akan melipatgandakan penguatkuasaan di semua laluan utama dan lebuhraya bagi mengelakkan berlakunya kemalangan dan kesesakan lalu lintas di musim perayaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required