MITI sedang pertimbang untuk kurangkan kadar duti eksais, supaya harga kenderaan dapat diturunkan

MITI sedang pertimbang untuk kurangkan kadar duti eksais, supaya harga kenderaan dapat diturunkan

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) memaklumkan pihaknya sedang mempertimbangkan untuk menurunkan duti eksais kenderaan untuk membolehkan harga kereta menjadi lebih rendah. Langkah berkenaan bermaksud akan berlaku pengurangan pendapatan kerajaan, tetapi boleh di atasi dengan kaedah mempertingkat kecekapan kutipan cukai daripada jumlah jualan yang semakin bertambah. Perkara ini disuarakan oleh timbalan menteri MITI, Ong Kian Ming, seperti dilaporkan The Star.

Beliau menjelaskan, pendekatan itu akan memberi banyak manfaat kepada pengguna, pemain industri serta kerajaan sendiri. “Sudah tentu, ini soal kos dan manfaat terlibat, dalam maksud anda akan menikmati pengurangan cukai dari duti eksais. Kerajaan mungkin mengutip jumlah cukai yang kurang bagi satu unit kenderaan berbanding sebelum ini, tetapi pendapatan yang hilang itu boleh diraih semula dari jumlah jualan yang bertambah kerana harga kenderaan menjadi lebih rendah,” ujar beliau.

“Pengeluar OEM akan dapat menjual lebih banyak kenderaan, pengguna dapat menikmati harga kenderaan yang lebih rendah dan Kementerian Kewangan juga mendapat kelebihan, apabila ia mengutip lebih banyak cukai disebabkan jumlah jualan kenderaan yang semakin bertambah. Ini merupakan perkara yang ingin kami pertimbangkan bagi semua model kenderaan,” tambah beliau.

Ong juga berkata, pemain industri akan menyediakan jangkaan peningkatan jualan kenderaan mereka kepada kerajaan sebagai sebahagian keperluan pengurangan duti eksais berkenaan. Beliau menambah, vendor dan pembekal tempatan juga akan mendapat manfaat, kerana ini akan merancakkan lagi aktiviti CKD kenderaan.

Namun, ada pemerhati dan penganalisis industri pula ada yang bersetuju dengan langkah berkenaan, dan ada juga yang mencadangkan pendekatan lain. Ada yang berpendapat pengurangan duti eksais tidak akan memberi kesan kepada jumlah jualan kenderaan atau membantu menambah pendapatan kerajaan. Jika ada pun, kesannya mungkin terlalu kecil. “Harga kenderaan Perodua dan Proton mungkin tidak akan turun dengan ketara daripada langkah ini, tetapi ia mungkin lebih dirasai bagi jenama Jepun lain,” ujar sumber berkenaan.

Apa pula pandangan anda dalam hal ini? Adakah wajar dikurangkan duti eksais untuk mengurangkan harga kenderaan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required