Sejak beberapa hari kebelakangan ini, tular di laman media sosial dan mesej berantai menerusi Whatsapp yang menyatakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bakal mengenakan kadar bayaran saman trafik baharu (seperti foto di atas) mulai Februari ini.

Walau bagaimana pun, JPJ telah mengesahkan maklumat tersebut adalah tidak sahih, malah mengatakan bahawa ia tidak pernah mengeluarkan kenyataan mengenai kadar bayaran saman dan jenis kesalahan seperti yang ditularkan.

Menerusi mesej yang dimuat naik di laman Facebook rasmi JPJ, pihak tersebut berkata, “Jabatan Pengangkutan Jalan ingin merujuk kepada mesej berkenaan Sebelum Duit Anda Melayang yang disebarkan melalui aplikasi Whatsapp. JPJ ingin menegaskan bahasa mesej atau kenyataan tersebut adalah TIDAK BENAR dan TIDAK PERNAH DIKELUARKAN oleh JPJ serta ingin menasihatkan orang ramai agar tidak mudah mempercayai sebarang mesej melalui aplikasi Whatsapp yang tidak mempunyai sumber sahih dan kemudian menyebarkannya sebelum pengesahan dilakukan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia.”