Geely FY11 – gambar rekaan kabin SUV coupe didedah

Geely FY11 – gambar rekaan kabin SUV coupe didedah

Kita dah pernah tengok gambar luaran model “Sports Coupe SUV” akan datang, dikenali dengan kod nama FY11. Susulan daripada itu, sekarang ada pula set gambar ruang dalaman SUV berkenaan yang didedahkan. Nampak kemas?

Geely kata, FY11 ini merupakan model yang memberi tumpuan kepada pemandu; seperti yang dapat dilihat, rekaan dalaman pun turut sama memberi keutamaan ini. Papan pemuka dengan rekaan asymetric dan panel infotainmen yang besar dihalakan sudutnya khusus untuk pemandu.

Papan pemuka sahaja ada dua lapisan, dengan jalur krom pada panel infotainmen, bersekali dengan kemasan sama di bawah permukaan hitam kesat yang digunakan. Kontras antara kedua warna krom dan hitam itu memberikan kesan 3D yang unik. Corong pendingin hawa pula sedikit terkeluar, berada pada lapisan berbeza pada papan pemuka.

Roda stereng pula bersaiz kecil, dengan bahagian bawahnya rata dengan ciri pelbagai fungsi. Rekaan pada bahagian panel pintu pula diilhamkan daripada seni lipatan origami tradisional. Pada konsol tengah pula, sekali pandang ia nampak seperti mengambil sentuhan dari rekaan tataletak kokpit kapal terbang.

Ciri utama semua rekaan ini ialah, semua tombol atau suis dicondongkan lebih sedikit ke arah pemandu. Ini termasuk paparan skrin yang ada. Menurut Geely juga, rekaan kerusinya meminjam rekaan dari tempat duduk bucket, tetapi dengan lebih keselesaan. Bahagian perehat kepalanya sekali lagi mengambil asas dari kabin kapal terbang, dakwa Geely.

Model pertama Geely yang menggunakan platform Compact Modular Architecture ini akan dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo dengan janaan 235 hp dan 350 Nm. SUV coupe ini, yang direka dengan penggayaan model-model seperti Mercedes-Benz GLC dan BMW X4, akan ditawarkan dalam versi pacuan depan dan AWD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required