MIROS anggap trend pemasangan dashcam dalam kenderaan merupakan satu perkembangan positif

MIROS anggap <em>trend</em> pemasangan <em>dashcam</em> dalam kenderaan merupakan satu perkembangan positif

Sejak kebelakangan ini, trend pemasangan kamera di dalam kenderaan atau dashcam kian mendapat sambutan. Malah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) turut menganggap ia satu perkembangan yang positif.

Menurut ketua pengarahnya, Dr Siti Zaharah Ishak, ini kerana dashcam mampu merekodkan pelbagai kejadian di atas jalan raya dan boleh dijadikan sebagai maklumat tambahan untuk mengenal pasti punca sesuatu kemalangan.

“Contohnya, apabila berlakunya satu kemalangan, pada mulanya ia dikatakan terjadi kerana kecuaian pemandu. Namun selepas siasatan dibuat melalui rakaman dashcam, kita mendapati kemalangan berlaku kerana faktor lain seperti tayar meletup sehingga menyebabkan kenderaan hilang kawalan,” katanya seperti yang dilaporkan Bernama.

Menurutnya lagi, pemasangan dashcam juga selari dengan usaha MIROS dan Kementerian Pengangkutan untuk menggalakkan masyarakat menjadi mata dan telinga pihak berkuasa dalam menyalurkan maklumat termasuk berkaitan kemalangan jalan raya.

Dalam pada itu, Siti Zaharah berkata, dashcam juga wajar dipasang pada kenderaan keselamatan seperti ambulans, kereta peronda polis dan jentera bomba kerana ia dapat membantu melancarkan operasi pasukan penyelamat dan keselamatan.

MIROS anggap <em>trend</em> pemasangan <em>dashcam</em> dalam kenderaan merupakan satu perkembangan positif

“Ada kalanya ambulans memerlukan ruang untuk lalu di jalan raya dengan pantas bagi menyelamatkan nyawa pesakit tetapi ia dihadang oleh kenderaan lain, melalui rakaman dashcam kita akan dapat kenal pasti pemandu-pemandu yang tidak bertoleransi itu dan seterusnya membantu pihak berkuasa mengambil tindakan,” katanya.

Oleh itu, katanya, walaupun tidak diwajibkan namun pemilik kenderaan digalak memasang dashcam, apatah lagi pemasangan alat itu tidak melibatkan proses yang sukar dan harganya berpatutan iaitu serendah RM40 bergantung kepada spesifikasi.

“Ia boleh dipasang dengan mudah iaitu hanya ‘plug and play’. Tidak mengganggu sistem kenderaan pun. Fungsi asasnya adalah untuk merakam dan merekod sahaja tetapi ada juga versi dashcam terkini yang mempunyai pelbagai fungsi tambahan seperti boleh merakam kemalangan yang berlaku pada waktu malam dengan jelas dan paparan yang luas. Ada juga dashcam yang mempunyai sistem amaran pelanggaran hadapan,” katanya.

Baru-baru ini Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook berkata, walaupun menyedari akan kebaikannya, namun kerajaan belum mempunyai cadangan untuk mewajibkan pemasangan kamera itu pada setiap kenderaan di Malaysia kerana tidak mahu membebankan rakyat.

Namun, Anthony memuji usaha pemilik kenderaan yang mengambil inisiatif sendiri memasang dashcam pada kenderaan mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required