Tun Mahathir mahu F1 kembali beraksi di SIC

Tun Mahathir mahu F1 kembali beraksi di SIC

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah meluahkan hasrat untuk melihat perlumbaan berprestij dunia, Formula One (F1) kembali beraksi di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).

Dalam ucapannya selepas menerima Anugerah Pencapaian Seumur Hidup di Majlis Anugerah PETRONAS SIC Motorsports Association of Malaysia 2018 hari ini Tun Dr Mahathir mengimbau kembali detik awal dalam pembinaan litar untuk kejuaraan di Malaysia, laporan Berita Harian.

“Saya masih ingat kunjungan ke Estoril di Portugal, kunjungan yang mempengaruhi saya untuk mempunyai satu sirkit yang lebih kurang sama seperti itu di Malaysia. Saya tak pernah terfikir ia akan membangun sebegini, saya fikir mungkin dalam 10,000 atau 20,000 pengunjung yang akan datang tetapi seperti anda tahu penerimaannya agak baik,” ujar beliau.

Tun Mahathir mahu F1 kembali beraksi di SIC

Tambahnya lagi, rakyat Malaysia turut memberi maklum balas bukan saja dengan menyaksikan perlumbaan F1, mereka mula berlumba sesama mereka dan sekarang kita sangat bagus dalam sukan permotoran selain menjadi jurutera di belakang pasukan.

“Saya harap kita dapat menjana banyak perkara daripada perlumbaan di Sepang dan perbelanjaan yang dibelanjakan di trek ini berbaloi. Malah berharap perlumbaan ini akan diteruskan pada masa depan dan F1 dapat kembali dengan penuh gemilang,” sambungnya lagi yang merupakan tonggak utama SIC diwujudkan dan F1 beraksi buat kali pertamanya di litar terbabit pada tahun 1999.

Walau bagaimana pun, dua tahun lalu, SIC tidak dapat meneruskan penganjuran F1 memandangkan ia makin kurang mendapat sambutan dan kos perbelanjaan yang tinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required