Kereta terbang bukan untuk dijual, tapi bagi memantau pengangkutan awam dan ladang – Redzuan

Kereta terbang bukan untuk dijual, tapi bagi memantau pengangkutan awam dan ladang – Redzuan

Sejak Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Redzuan Md Yusof mengumumkan Malaysia bakal mempunyai kereta terbang sendiri, banyak pihak menjadikan isu ini sebagai bahan lawak, berpendapat sinis malah menyerlah hasrat kerajaan untuk merealisasikan salah satu misi Wawasan 2020 itu. Jika dilihat pada segi ekonomi negara dewasa ini, adakah kita benar-benar mampu untuk menghasilkannya, sedangkan untuk mengeluarkan model prototaip pun melibatkan pelaburan sebanyak RM1 juta.

Menerima segala pandangan ini, Redzuan pantas mengeluarkan kenyataan yang menurutnya, kereta terbang yang bakal direalisasikan kerajaan tahun ini hanya untuk kegunaan industri pengangkutan dan bukan untuk dijual kepada orang awam, laporan Bernama.

Katanya, ketika ini pelbagai syarikat gergasi dunia mahu mendapatkan maklumat lanjut mengenai pembangunan prototaip itu. Justeru, perkara itu menunjukkan perkembangan positif, sekali gus berupaya menarik pelaburan dan keyakinan kepada negara.

Kereta terbang bukan untuk dijual, tapi bagi memantau pengangkutan awam dan ladang – Redzuan

Terrafugia Transition yang diperkenalkan oleh Geely

“Kita buat bukan untuk dijual (kepada orang awam). Contoh F1 (Formula Satu), orang tak beli, tapi naik sahaja. Setakat ini, saya dihubungi syarikat gergasi dunia bertanyakan mahu melihat pelan asas (blueprint) dan ia satu tarikan pelaburan. Ini juga beri keyakinan dalam pembangunan berskala angkasa (aerospace). Pihak Grab juga ada menyuarakan mahu menggunakan kereta terbang untuk perkhidmatan mereka,” katanya.

Beliau turut menambah, infrastruktur seperti pembinaan jambatan dan jalan raya dapat dikurangkan dalam tempoh lima tahun akan datang jika kereta terbang itu mampu direalisasikan. “Ini penting untuk kerajaan dekati teknologi dan bersaing dengan negara maju lain. Bukan sahaja menarik pelaburan malah membuka peluang pekerjaan,” ujarnya.

Mengenai anggapan negatif dan skeptikal yang diterima, Redzuan berkata, “Sesiapa yang tidak memahami hasrat kerajaan untuk membangunkan negara terpulang.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required