Naik taraf jalan sedia ada bagi Pan-Borneo di Sabah, tak perlu buat laluan baru untuk jaga alam sekitar

Naik taraf jalan sedia ada bagi Pan-Borneo di Sabah, tak perlu buat laluan baru untuk jaga alam sekitar

Kerajaan negeri Sabah akan menilai semula cadangan projek pembinaan Lebuhraya Pan-Borneo, dan cenderung untuk mempertimbangkan naik taraf jalan sedia ada berbanding membina jalan baru.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menjelaskan, akan ada kaedah baru untuk meneruskan projek itu, dan kerajaan negeri bakal ambil alih pembinaannya dan tidak akan diserahkan kepada syarikat swasta, lapor The Star.

Shafie juga memaklumkan, beliau telah mengadakan perbincangan panjang bersama Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan Menteri Kerja Raya, Baru Bian berkaitan kedah lain yang akan diambil untuk mempercepatkan lagi pelaksaan projek itu di Sabah, tanpa penglibatan pihak swasta.

“Biar jabatan-jabatan kerajaan seperti Jabatan Kerja Raya, Kementerian Kewangan Pusat dan negeri yang terlibat di dalam projek ini dan menjadikannya lebih telus,” ujar Shafie hari ini ketika ditemui pemberita.

Pembinaan Lebuhraya Pan-Borneo ketika ini dijalankan oleh Borneo Highway PDP Sdn Bhd (BHP) di Sabah sementara Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd (LBU) pula membina bahagian lebuhraya itu di Sarawak.

Keseluruhannya terdapat 35 bahagian projek bernilai RM12.8 bilion itu yang dijalankan di Sabah, dan dijangka akan siap pada 2025 di bawah pelaksanaan projek yang dilancarkan oleh kerajaan BN sebelum ini pada 2016.

“Saya harap mereka pandang serius perkara ini. Saya maklumkan, jangan potong pokok dan tarah bukit untuk tujuan ini. Sebaliknya guna atau perluaskan jalan yang sedia ada,” tambah beliau. Menaik taraf serta memperluas jalan sedia ada juga lebih cepat berbanding ingin membuka jalan baru yang melibatkan banyak kerja serta memerlukan masa yang lebih panjang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required