Audi A3 Sedan 1.4 TFSI facelift kini di Malaysia – hanya satu varian, 150 HP/250 Nm, harga RM239,900

Audi A3 Sedan 1.4 TFSI <em>facelift</em> kini di Malaysia – hanya satu varian, 150 HP/250 Nm, harga RM239,900

Selain dari barisan SUV Q2, Q5, Q7 dan Q8 serta sedan besar A5 Sportsback, Audi kini turut menampilkan model A3 Sedan versi facelift untuk pasaran Malaysia. Hadir dengan hanya satu varian iaitu 1.4 TFSI, model ini dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM239,900 termasuk waranti selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Model facelift ini menampilkan gril yang lebih lebar dan tajam, bersama lampu hadapan LED yang direka semula. Begitu juga di belakang, rombakan rupa diberikan pada lampu LED (diberikan lampu isyarat membelok dinamik), dan juga bampar yang lebih menyerlah terutamanya di bahagian bawah. Model pasaran Malaysia ini juga diberikan rim 18-inci lima jejari berkembar, dibaluti tayar 225/40R18 secara standard.

Pada bahagian dalaman pula, skrin infotainmen bersama sistem navigasi MMI yang boleh disorokkan kini bersaiz tujuh-inci dan direka dengan bingkai sekeliling lebih nipis berbanding unit 5.8-inci sebelum ini,dan dihubungkan kepada sistem bunyi dengan lapan-pembesar suara. Manakala untuk pemandu, instrumen digital sepenuhnya Audi Virtual Cockpit akan memberikan segala maklumat menerusi skrin 12.3-inci.

Ciri-ciri lain yang turut dilengkapkan pada A3 ini termasuk sistem penghawa dingin bersama liang udara belakang, roda stereng dan upholsteri balutan kulit, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dengan empat larasan sokongan lumbar, kemasan Micrometallic, pakej lampu, Audi Drive Select, Comfort Key, dan juga sistem kunci pintar bersama butang penghidup enjin.

Manakala untuk sistem keselamatan, Audi A3 facelift hadir bersama enam-beg udara, Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dan cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix di belakang.

Model ini dijana oleh enjin petrol empat silinder 1.4 liter turbo yang mampu menghasilkan kuasa 150 hp bermula 5,000 hingga 6,000 rpm serta tork maksima 250 Nm bermula 1,500 rpm hingga 3,500 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear tujuh-kelajuan klac berkembar automatik S Tronic memacu roda hadapan membolehkan A3 memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.2 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 224 km/j. Penggunaan bahan api pula didakwa mencatatkan 4.9 l/100km dan emisi CO2 pula adalah berkadar 114 g/km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required