Jualan kenderaan di Malaysia bagi Feb 2019 turun 18%

Jualan kenderaan di Malaysia bagi Feb 2019 turun 18%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan dan produksi bagi Februari 2019, dan tidak mengejutkan apabila angka jualannya dilaporkan menurun berbanding Januari.

Secara keseluruhannya sebanyak 39,838 kenderaan telah dihantar pada Februari, di mana 8,612 unit atau 18% kurang berbanding 48,450 unit pada Januari. Jumlah tersebut juga dilihat lebih rendah berbanding tempoh yang sama pada 2018, walau pun tidak banyak beza.

Walau bagaimana pun, jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi dua bulan pertama pada tahun ini adalah lebih tinggi bagi angka tahun hingga ke tarikh tersebut berbanding 2018, iaitu 88,288 unit berbanding tahun sebelumnya dengan hanya 85,123 unit.

Menurut MAA, angka jualan yang rendan disebabkan tempoh waktu bekerja yang lebih pendek disebabkan sambutan Tahun Baharu Cina. Dijangkakan bulan Mac mampu memberikan angka yang lebih baik, dengan tempoh waktu bekerja yang lebih panjang dan kebanyakan syarikat yang mahu cepat menghantar unit yang ditempah kepada pelanggan sebelum tarikh kewangan mereka berakhir pada 31 Mac.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required