Kerajaan sedang pertimbang tamatkan monopoli – Puspakom, MyEG antara yang sedang dinilai semula

Kerajaan sedang pertimbang tamatkan monopoli – Puspakom, MyEG antara yang sedang dinilai semula

Dalam usaha untuk menggalakkan persaingan dan menurunkan kos sara hidup di negara ini, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk memecahkan sebarang bentuk monopoli yang berlangsung di Malaysia. Menurut sebuah laporan The Star, Menteri Perdagangan Domestik dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, kerajaan telah mengenal pasti beberapa syarikat dalam kedudukan seperti itu dalam pasaran ketika ini.

Antara syarikat yang dimaksudkan itu, sebahagiannya berurusan dalam bidang automotif, misalnya Puspakom dan MyEG Services Berhad. Bagi Puspakom, ia satu-satunya syarikat yang menjalankan pemeriksaan ke atas kenderaan wajib baik bagi kenderaan perdagangan dan persendirian di Malaysian untuk sekian lama.

Sementara itu, bagi MyEG pula, ia menyediakan perkhidmatan atas talian terhadap beberapa perkara, misalnya memperbaharui cukai jalan kenderaan serta bayaran saman Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan pihak PDRM.

Saifuddin menjelaskan, terdapat tiga perkara yang dipertimbangkan bagi penilaian isu monopoli ini, termasuk dasar-dasar berkaitan yang membawa kepada wujudnya monopoli ini, saiz pelaburan yang dilakukan serta kesannya kepada ekonomi. “Kami belum menyerahkan apa-apa cadangan kepada Kabinet lagi setakat ini berkaitan syarikat-syarikat berkenaan,” jelas beliau.

Kerajaan sedang pertimbang tamatkan monopoli – Puspakom, MyEG antara yang sedang dinilai semula

“Ini merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membuka industri lebih luas dan mempromosikan persaingan sihat serta inovasi teknologi dalam perniagaan dan perkhidmatan,” tambahnya lagi. Menurut beliau lagi, kawalan sumber oleh sekumpulan kecil individu atau syarikat besar dalam monopoli dipercayai turut menyumbang kepada kenaikan kos sara hidup.

Buat masa ini, kerajaan akan terus menilai situasi berkenaan menerusi pasukan tugas khas yang dibentuk tahun lalu, yang diketuai oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, dengan penglibatan lain antaranya oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad dan Menteri Pertanian, Datuk Salahuddin Ayub.

“Antara pilihan yang akan dicadangkan nanti adalah sama ada untuk menamatkan monopoli itu atau tetap membenarkan mereka meneruskan perniagaan seperti biasa. Kami masih dalam peringkat perbincangan. Monopoli tidak semestinya memberi kesan buruk. Tetapi yang menjadikannya buruk adalah apabila mereka menghalang persaingan, memanipulasi harga dan mengawal bekalan,” tambah Saifuddin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required