Toyo Proxes TR1 dilancarkan di Malaysia – tayar UHP bermula RM199, untuk rim 15-inci hingga 19-inci

Toyo Proxes TR1 dilancarkan di Malaysia – tayar UHP bermula RM199, untuk rim 15-inci hingga 19-inci

Ya, anda tidak salah baca, atau kami tidak salah tulis, hari ini Toyo Tyres telah melancarkan produk baharu mereka iaitu tayar dalam segmen Ultra Performance, Toyo Proxes TR1 bagi menggantikan Proxes T1R sebelum ini.

Menurut Toyo, Proxes TR1 direka dengan menggabungkan rekabentuk Proxes Sport dan juga Proxes T1R, dengan profil tayar yang bukan sahaja kelihatan agresif, malah turut berfungsi bagi memberikan cengkaman terbaik. Ia menampilkan rekaan asimetrik dengan bahu sebelah dalam yang mempunyai alur condong yang panjang dan bukaan sisi lateral untuk mengalirkan air lebih baik seperti pada Proxes T1R.

Manakala rekaan longkang lurus yang lebar, blok bunga bahagian luar dengan bahu tinggi dan dibuat serong bagi melancarkan laluan air serta mengekalkan kestabilan ketika mengambil selekoh adalah diambil dari Toyo Proxes Sport. Toyo menyatakan bahawa tayar ini bukan sahaja sesuai untuk kegunaan di litar, malah selesa untuk digunakan untuk pemanduan setiap hari.

Proxes TR1 dihasilkan dengan material gabungan Super Active Polymers dan juga kandungan silika yang tinggi membolehkan imbangan cengkaman yang baik ketika dipandu pada permukaan basah serta menawarkan rintangan golekan yang minima.

Binaan tayar ini terdiri dari tiga ciri iaitu lapisan atas yang bergulung bagi menyokong kestabilan ketika pengendalian permukaan basah dan kering, lapisan keluli berketegaran tinggi untuk meningkatkan pengendalian dan kestabilan arah, serta lapisan terakhir bahan manik berkepadatan tinggi bagi memberikan tindak balas linear lebih baik dan tahan lebih lama.

Tayar ini juga diberikan satu ciri khas yang dipanggil Pengesan Kehausan Tayar – iaitu penunjuk kehausan tayar yang memaparkan lima bintang pada keadaan baharu, dan ia akan menurun sehingga kosong bintang ketika tayar berkenaan perlu di tukar. Secara keseluruhan, ujian tayar baharu tersebut menunjukkan bahawa ia kini 16% lebih baik dari Proxes T1R sebelumnya dan rintangan golekan yang menepati standard tahap 2 R117 UNECE.

“Saya amat yakin bahawa Proxes TR1 berupaya menarik minat penggemar pemanduan yang menghargai teknologi terkini dari Jepun. Proxes TR1 sesuai untuk segmen sport-pertengahan dan digunakan oleh kenderaan-kenderaan buatan Eropah dan Jepun, terutamanya kelas kenderaan dari segmen-B hingga segmen-E.” kata En. Tan Song Chye, Presiden dan Pengarah urusan Toyo Tyres Sales and Marketing Malaysia Sdn Bhd.

Tayar berkenaan kini sudah pun mula dijual di Malaysia, dengan 24 saiz ditawarkan, bermula dari untuk rim 15-inci hingga 19-inci, dengan harga runcit yang disyorkan bermula RM199 hingga RM800 seunit, bergantung pada saiz. Anda boleh dapatkan tayar berkenaan di 74 pusat jualan dan perkhidmatan rasmi Toyo Tyres di seluruh negara.

Menurut En Tan lagi, istimewa sempena pelancaran tayar Toyo Proxes TR1 ini, pembeli akan menerima hadiah berupa beg Targus bernilai RM109 untuk setiap set tayar (empat unit) yang dibeli sepanjang Mei 2019 (sementara stok masih ada). Tayar ini juga akan menggantikan tayar Proxes T1R untuk perlumbaan pusingan terakhir Vios Challenge dalam Toyota Gazoo Racing Festival yang akan berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang hujung minggu ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required