KPDNHEP rampas minyak enjin tiruan bernilai RM257k

KPDNHEP rampas minyak enjin tiruan bernilai RM257k

Semalam, di Sitiawan, Perak, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah merampas sejumlah minyak enjin tiruan yang dipakejkan semula menggunakan jenama yang dikenali dalam satu operasi khas, seperti dilaporkan Bernama.

Ketua Penguatkuasa KPDNHEP Cawangan Perak, Khalid Tik berkata, dalam pemeriksaan yang dijalankan dalam operasi berkenaan, pihaknya menyita sebanyak 209 tong dram minyak yang dianggarkan bernilai sekitar RM257,000. Operasi itu disertai oleh 21 pegawai penguatkuasa dari Putrajaya dan juga Perak.

“Kami percaya semua barangan yang dirampas adalah produk tiruan berdasarkan kualiti dan kod yang tidak sama dengan kod produk asli. Minyak tiruan ini dibancuh menggunakan campuran minyak yang dikitar semula. Kami merampas 187 tong dram minyak enjin tiruan di premis pertama, sementara bakinya di dua lagi premis sekitar Sitiawan,” jelas beliau.

Menurut siasatan, produk tiruan berkenaan dijual kepada agensi kerajaan, pengedar alat ganti dan pengusaha bengkel di Perak dan Selangor pada harga biasa dalam pasaran. Dalam operasi berkenaan juga, empat orang lelaki dan dua wanita berusia antara 25 hingga 40 tahun turut ditahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required