JPJ nafi keluarkan sijil kelulusan cermin gelap

JPJ nafi keluarkan sijil kelulusan cermin gelap

Sejak beberapa hari ini, tular di laman media sosial berkenaan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengeluarkan sijil kelulusan penggunaan cermin gelap untuk kenderaan. Pada sijil berkenaan turut dicetak pengesahan pengeluaran sijil dibuat Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid berserta dengan tanda tangannya. Melalui teks yang turut tular bersama foto sijil berkenaan menyatakan permit berkenaan akan dikeluarkan mengikut nama pemohon selain ia perlu diperbaharui setiap tiga tahun.

Walau bagaimana pun, perkara ini telah dinafikan oleh JPJ yang turut membuat laporan polis terhadap pemilik akaun Facebook (FB) untuk tindakan susulan kerana ia merosakkan imej JPJ berkaitan integriti.

“JPJ mengambil berat isu tular yang disebarkan melalui media sosial sejak beberapa hari lalu berkaitan kelulusan cermin gelap di beberapa `Page’ FB. Seperti yang dimaklumkan, cermin gelap yang mengikut spesifikasi mengikut Kaedah 5 (1) dan Kaedah 5 (3), Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) Pindaan 2016, menetapkan cermin depan hendaklah telus cahaya tidak kurang 70%, manakala kira dan kanan cermin sisi pemandu hendaklah telus cahaya tidak kurang 50 peratus selain cermin belakang telus cahaya tidak kurang dari 30%,” katanya seperti yang dilaporkan Harian Metro.

JPJ nafi keluarkan sijil kelulusan cermin gelap

Justeru, JPJ turut menasihati agar orang ramai agar tidak mudah percaya dan diminta menghubungi JPJ berdekatan untuk maklumat yang lebih tepat.

Pada pertengahan Disember lalu, Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata yuran bakal dikenakan terhadap pemilik kenderaan bercermin gelap melebihi had yang ditetapkan. Walau bagaimana pun, tidak semua yang memohon untuk cermin gelap ini akan mendapatkannya.

Tambah beliau, tiada kelulusan automatik, jadi perlu ada permohonan untuknya dan ada yuran yang perlu dibayar. Bukan itu sahaja, pengecualian akan diberikan kepada pemilik kenderaan yang perlu menggunakan cermin gelap atas faktor kesihatan. Walau bagaimana pun, tidak ada kelulusan atau bayaran yang dikenakan jika menggunakan lapisan filem cermin gelap mengikut spesifikasi yang dibenarkan. Namun, sehingga kini pelaksanaannya masih belum dikuatkuasakan.

Garis panduan cermin gelap kenderaan telah disemak semula pada Februari 2016, apabila peraturan yang dikemaskini, yang difailkan di bawah Peraturan Kenderaan Bermotor (Larangan Jenis Kaca Tertentu) 2016 yang menggantikan peraturan tahun 1991.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required