Prestasi jualan Perodua naik untuk suku pertama 2019 – 82,700 unit kereta terjual, 20k unit Aruz ditempah

Prestasi jualan Perodua naik untuk suku pertama 2019 – 82,700 unit kereta terjual, 20k unit Aruz ditempah

Perodua terus kekal sebagai jenama paling laris di Malaysia untuk suku pertama tahun ini dengan pegangan pasaran melebihi 43%. Syarikat berkenaan berjaya menjual 82,700 unit kenderaan dari Januari hingga April tahun ini, meningkat sebanyak 9.5% berbanding tempoh sama tahun lalu dengan jumlah 75,500.

“Angka jualan dalaman kami menunjukkan sokongan padu yang berterusan terhadap produk kami. Kami, bersama-sama dengan ekosistem automotif negara, yang kebanyakannya terdiri daripada pembekal dan pengedar sah, amat berterima kasih atas pengiktirafan ini,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

“Sementara Perodua menantikan angka rasmi jumlah keseluruhan industri (TIV) daripada Persatuan Automotif Malaysia (MAA), kami percaya pegangan pasaran Perodua melebihi 43% bagi tempoh empat bulan pertama tahun ini, sekaligus memberi manfaat secara langsung kepada ekonomi domestik secara keseluruhan,” tambahnya.

Perodua turut menyatakan bahawa mereka telah telah membelanjakan RM1.8 bilion dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini untuk membeli komponen daripada pembekal automotif tempatan dan optimis dapat memenuhi komitmen untuk membeli RM5.4 bilion dalam komponen pada tahun ini.

Prestasi jualan Perodua naik untuk suku pertama 2019 – 82,700 unit kereta terjual, 20k unit Aruz ditempah

Untuk bulan April 2019 sahaja, Perodua berjaya menjual kenderaan melebihi 22,100 unit, atau peningkatan hampir 11% berbanding dengan 19,939 unit pada April 2018. Jika dipecahkan mengikut model, Myvi telah dijual sebanyak 7,700 unit, Axia 5,900 unit, Bezza 4,200 unit dan Alza 1,100 unit.

Manakala untuk SUV/MPV tujuh-tempat duduk Perodua Aruz, sebanyak 3,200 unit telah didaftarkan sepanjang April – angka pendaftaran bulanan tertinggi bagi model berkenaan sejak dilancarkan pada 31 Januari 2019.

Menurut Dato’ Zainal lagi, sejak Aruz dibuka untuk tempahan pada 3hb Januari lalu, hampir 20,000 tempahan telah diterima, iaitu dengan purata 170 tempahan setiap hari. “Dan setakat hari ini, lebih daripada 9,800 Aruz telah diserahkan sejak pendaftaran bermula pada 31hb Januari – purata lebih daripada 100 unit setiap hari – menjadikan ia antara SUV paling laris di negara ini,” katanya.

“Myvi kekal menjadi model terlaris kami – sejak pelancarannya pada November 2017, kami telah menyerahkan lebih daripada 115,000 unit kepada pelanggan kami, yang menggemari rekabentuk yang bergaya, kualiti, kecekapan bahan api, ruang dalaman yang luas serta ciri-ciri canggih yang diperolehi untuk harga tersebut,” tambah Dato’ Zainal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required