Mercedes-AMG GT Coupe 4-pintu dilancarkan di M’sia – 63 S, 53 dan 43 4Matic+, RM1.1 juta – RM1.8 juta

Mercedes-AMG GT Coupe 4-pintu dilancarkan di M’sia – 63 S, 53 dan 43 4Matic+, RM1.1 juta – RM1.8 juta

Mercedes-AMG GT Coupe empat-pintu akhirnya mendarat di Malaysia secara rasmi hari ini. Dilancarkan di Litar antarabangsa Sepang, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) hanya menawarkan 3 varian untuk badan coupe besar berkenaan iaitu Mercedes-AMG GT 43 4Matic+, 53 4Matic+ dan model paling berkuasa 63 S 4Matic+. Anda boleh memiliki model ini dengan harga atas jalan tanpa insuran masing-masing bermula RM 1,098,888, RM 1,298,888 dan RM 1,798,888.

Mercedes-AMG GT Coupe empat-pintu ini sebenarnya diasaskan dari model CLS, dan model asasnya berkongsi unit janakuasa yang hampir sama. Model 43 4Matic+ dijana oleh enjin 3.0 liter enam-silinder sebaris menghasilkan kuasa 367 hp dan tork maksima 500 Nm.

Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ juga menerima enjin yang sama tetapi ditala bagi menghasilkan 429 hp (435 PS) pada takat 6,100 rpm dan tork maksima 1,800 hingga 5,800 rpm. Ia juga menerima motor starter-alternator EQ Boost berkuasa 22 PS/250 Nm (sebahagian dari sistem elektrikal 48 V kereta ini)

Model paling liar ini dijana oleh enjin 4.0 liter V8 bersama dua pengecas turbo jenis twin-scroll menghasilkan kuasa 630 hp (639 PS) bermula 5,500 rpm hingga 6,500 rpm dan tork maksima 900 Nm bermula 2,500 hingga 4,500 rpm. Enjin tersebut turut diberikan sistem nyah-aktif silinder untuk menjimatkan penggunaan bahan api.

Mercedes-AMG GT Coupe 4-pintu dilancarkan di M’sia – 63 S, 53 dan 43 4Matic+, RM1.1 juta – RM1.8 juta

Kesemua enjin berkenaan digandingkan dengan kotak gear automatik sembilan-kelajuan AMG Speedshift MCT 9G. Ini membolehkan model 43 4Matic+ memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa 4.9 saat, 53 4Matic+ pula 4.5 saat dan 63 S 4Matic+ pula hanya 3.2 saat. Manakala untuk kelajuan maksima, model paling asas boleh mencapai 270 km/j, model pertengahan pula 285 km/j, manakala versi paling liar pula mampu ‘terbang rendah’ pada kelajuan 315 km/j.

Kesemua versi enjin ini hadir dengan sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic+. Ia berfungsi sama seperti sistem pada E 63, yang turut diberikan mod Drift, dimana kesemua tork dialirkan pada gandar belakang sahaja. Dalam larasan biasa, tork juga akan dialirkan lebih kepada roda belakang, namun pembahagian kuasa tersebut akan dilakukan secara bervariasi mengikut keadaan.

Unit LSD pada gandar belakang diberikan secara standard pada model AMG GT 63 S bersama sistem stereng aktif pada gandar belakang, yang akan menghalakan roda belakang kearah bertentangan dengan roda hadapan pada kelajuan lebih dari 100 km/j bagi meningkatkan ketangkasannya.

Bagi membolehkan kuasa kereta ini diberhentikan dengan cepat, ia hadir eksklusif dengan sistem brek berprestasi tinggi AMG – diberikan cakera kompaun berdiameter besar, angkup enam-silinder pada bahagian hadapan serta silinder-tunggal di belakang. Model S ini juga diberikan angkup berwarna kuning berbanding model 63 biasa diberikan angkup berwarna merah.

Mercedes-AMG GT Coupe 4-pintu dilancarkan di M’sia – 63 S, 53 dan 43 4Matic+, RM1.1 juta – RM1.8 juta

Model coupe empat-pintu ini turut akan diberikan sistem stereng sport AMG sensitif-kelajuan, dengan bantuan kuasa bervariasi bergantung pada mod pemanduan yang dipilih – Comfort, Sport dan Sport+. Kesemua mod ini dihubungkan kepada mod transmisi AMG Dynamic Select, namun jika anda tidak selesa dengan gabungan mod yang disediakan, anda boleh melaras sendiri menerusi mod Individual.

Enam program pemanduan telah disediakan iaitu Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Race dan Individual – diletakkan di bawah program AMG Dynamic. Ia turut ditambah dengan fungsi ketangkasa – Basic, Advanced, Pro dan Master – yang diatur dari larasan bermula berorientasikan keselamatan hingga dinamik tertinggi.

Dari segi rupa, imej model dua-pintu masih jelas diterapkan pada model AMG GT empat-pintu ini. Elemen rekaan tersebut termasuk penggunaan gril Panamerica, Sayap Jet di hadapan, panel udara, potongan badan yang hampir serupa dan juga lampu belakang tirus.

Mercedes-AMG GT Coupe 4-pintu dilancarkan di M’sia – 63 S, 53 dan 43 4Matic+, RM1.1 juta – RM1.8 juta

Walau bagaimanapun, model empat-pintu ini diberikan bonet hadapan yang lebih pendek serta bumbung lebih tinggi berbanding versi dua-pintu bagi mendapatkan kabin yang lebih besar. Ia juga diberikan lampu hadapan lebih tajam yang lebih menyerupai model CLS.

Khas untuk model dengan enjin V8 ini, ia diberikan liang kemasukan udara hadapan dengan elemen tiga-tingkat, bersama diffuser lebih agresif dan juga kemasan tip ekzos berbentuk trapezoid.

Masuk ke kabin pula, ia direka seakan gabungan AMG GT (pada bahagian bawah) dan juga CLS untuk bahagian utama papan pemuka. Dua paparan HD bersaiz 12.3 setiap satu diberikan sebagai paparan instrumentasi pemandu sebagai sebahagian sistem Widescreen Cockpit. Pemandu juga boleh memilih tema berbeza iaitu Classic dan Sport. Satu lagi tema baharu iaitu Supersport turut ditampilkan pada model ini yang memaparkan informasi spesifik AMG.

Ia juga turut diberikan roda stereng berprestsi AMG yang hadir bersama butang Touch Control, manakala pada bahagian pemuka utama terdapat pad kawalan sesentuh baharu untuk mengawal sistem infotainmen COMAND. Model empat pintu ini diberikan suis-suis kawalan empat segi, berbanding elemen lebih bulat pada model dua-pintu.

Model ini juga direka dengan lebih praktikal, menawarkan tiga, empat atau lima tempat duduk, bergantung konfigurasi yang boleh dipilih oleh pembeli. Penumpang belakang turut menerima skrin pad sesentuh bersepadu dengan konsol antara tempat duduk (hanya untuk varian High-Class), yang membolehkan mereka melihat data dynamism menerusi menu AMG, serta mengawal lampu suasana, sistem penghawa dingin serta pemanas tempat duduk.

Mercedes-AMG mendakwa model ini mempunyai kapasiti but 395 liter, dan boleh dibesarkan lagi sehingga 1,324 liter dengan melipat tempat duduk belakang. Ruang mengisi yang lebar turut memudahkan pengguna untuk meletak atau mengeluarkan barang pada bahagian tersebut, dan turut dilengkapi dengan pembuka but tanpa sentuhan yang boleh diaktifkan dengan hanya menggerakkan kaki anda di bawah bampar belakang,

Ciri lain yang turut diberikan adalah termasuk AMG Track Pace yang direka bagi memberikan telemetri diatas litar sebanyak yang mungkin. Ia juga disertakkan dengan pewangi kabin bina-dalam dioperasi dengan kawalan keselesaan Energizing, yang sememangnya telah dilengkapi pada kebanyakkan model Mercedes-Benz.

GALERI: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ Coupe empat-pintu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required