Jualan kenderaan Malaysia bagi April 2019 turun 8.8%

Jualan kenderaan Malaysia bagi April 2019 turun 8.8%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data bagi angka jualan dan produksi untuk April 2019, dan ternyata prestasi utuh pada Mac lalu tidak ‘berjangkit’ pada bulan selepasnya.

Sebanyak 49,964 unit kenderaan telah dihantar pada April, menyaksikan penurunan sebanyak 4,812 unit atau 8.8% berbanding 54,776 unit yang direkodkan pada Mac. Walau bagaimana pun, prestasi ini dilihat lebih tinggi sebanyak 6.2% berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu, dengan 47,047 unit kenderaan terjual.

Bagi angka jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi empat bulan pertama tahun ini menyaksikan sebanyak 193,028 unit kenderaan terjual, iaitu 5.7% lebih tinggi berbanding 182,157 unit bagi tempoh yang sama tahun lalu.

Menurut MAA, ia dipacu oleh jualan yang tinggi pada Mac yang disebabkan oleh syarikat kereta yang mahu segera menghantar kenderaan yang ditempah sebelum tahun kewangan mereka berakhir pada 31 Mac. Malah jualan pada April juga dilihat sedikit perlahan disebabkan faktor pengguna yang menantikan promosi musim perayaan Hari Raya. Seperti biasa, jualan pada Mei dijangka akan meningkat kerana kempen promosi yang sedang berlangsung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required