Mahu kereta NCAP 5-Bintang, tapi…

Mahu kereta NCAP 5-Bintang, tapi…

Mutakhir ini, rakyat Malaysia bukan sahaja mahukan kereta-kereta dalam pasaran yang berkualiti dan juga mempunyai rekaan yang menarik, malah pembeli pada pasaran tempatan telah mula demand dengan ciri-ciri keselamatan. Setiap kereta model baharu yang muncul, lebih-lebih lagi dalam segmen mampu-milik, kelengkapan keselamatan seperti kawalan kestabilan elektronik, berapa jumlah beg udara yang dibekalkan dan berapa bintang penarafan keselamatan NCAP sering kali menjadi perhatian.

Namun apa yang mengecewakan, walaupun ramai berbangga mencanangkan bahawa kita kini di era ‘Malaysia Baharu’, sikap dan mentaliti kita nampaknya masih belum banyak berubah. Rakyat Malaysia masih beranggapan bahawa dengan duit yang mereka labur untuk membeli sebuah kereta dengan ‘penarafan NCAP 5-Bintang’, kereta berkenaan akan menjadi perisai buat mereka walaupun tali pinggang keledar tidak dipakai.

Tahukah anda bahawa beg udara hanya akan berfungsi sekiranya penumpang memakai tali pinggang keledar? Tahukah anda bahawa setiap ujian dan keputusan Program Penilaian Kereta Baharu berkenaan adalah diambil dengan keadaan penumpang memakai tali pinggang keledar?

Dan seperti biasa, setiap kali tiba musim perayaan akan tular gambar-gambar ibu bapa merubah tempat duduk belakang kereta mereka seakan tilam di bilik tidur untuk memberi keselesaan kepada anak mereka. Malah lebih parah, ada juga peniaga-peniaga tilam angin berkenaan mengambil kesempatan untuk menjual produk mereka.

Jika anda sayangkan anak-anak, ini bukan caranya. Kanak-kanak perlu diletakkan di tempat duduk belakang dengan diikat pada tempat duduk masing-masing. Sekiranya mereka di bawah umur 10 tahun dan belum lagi cukup tinggi, penggunaan booster seat atau tempat duduk keselamatan kanak-kanak untuk mereka yang lebih kecil adalah wajib bagi memastikan perlindungan maksimum untuk mereka sekiranya berlakunya kemalangan. Juga, tahukah anda bahawa ciri cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix di belakang adalah salah satu ciri wajib bagi sesebuah kereta itu mendapat lima-bintang dalam ujian NCAP?

Ramai juga yang berpendapat bahawa di musim perayaan nanti, keadaan trafik akan menjadi perlahan, sudah tentu risiko kemalangan akan semakin kurang bukan? Anda perlu ingat, malang tidak berbau – rasanya tentu ramai lagi yang ingat dengan tragedi seorang kanak-kanak meninggal dunia kerana tempat duduk kanak-kanak yang tidak dipasang dengan betul dalam kemalangan yang berlaku di Lebuhraya PLUS, berdekatan Kuala Kubu Baharu dua tahun dahulu.

Dalam kejadian tersebut, kereta Perodua Viva yang dipandu bapa mangsa berada di lorong paling kiri dan tidak mengganggu pengguna lain sebelum sebuah kereta sedan hitam tersasar dari laluan tengah menghala ke laluan sebelah kiri dan melanggarnya. Bayi berkenaan terperangkap di dalam kereta, manakala tempat duduk kanak-kanak di temui tercampak keluar dari kereta.

Jadi bayangkan pula bagaimana keadaan anak-anak anda yang sedang berbaring di atas tilam tanpa dilindungi tempat duduk keselamatan yang sepatutnya, sekiranya kenderaan anda dirempuh kenderaan lain walaupun anda sedang memandu dengan berhati-hati.

Selain melindungi keluarga, anda juga perlu melindungi diri sendiri. Anda juga perlu memakai tali pinggang keledar dengan betul dan tidak menggunakan klip dummy pada buckle semata-mata untuk menghilangkan bunyi amaran pemakaiannya.

Tali pinggang keledar tiga poin telah direka oleh jurutera Volvo, Nils Bohlins pada tahun 1959. Menyedari bahawa rekaan ini akan menyelamat jutaan nyawa di jalan raya, Volvo bermurah hati untuk memberikan semua pengeluar kereta bagi menggunakan rekaan tersebut tanpa meminta royalti paten.

Dan kini, seperti yang dinyatakan tadi, beg udara tidak akan berfungsi sekiranya tali pinggang keledar tidak dipakai. Malah sistem amaran pemakaian tali pinggang keledar pada kereta-kereta terkini juga menyumbangkan markah yang besar dan menjadi penentu bagi sesebuah model itu untuk menerima penarafan 5-Bintang. Jadi, setelah anda berhabis duit untuk mendapatkan sebuah kereta dengan keselamatan ‘5-Bintang’, tak terasa bodoh ke kerana menipu sistem tersebut dengan sebuah klip berharga RM10?

Berdasarkan data MIROS pada 2017, purata 16 kemalangan maut dicatatkan sehari sepanjang bulan Ramadan dan Syawal, satu angka yang membimbangkan. Satu cara paling berkesan untuk menurunkan angka ini ialah dengan memastikan semua penumpang dalam kenderaan menggunakan tali pinggang keselamatan yang tersedia.

Akhir sekali, apa yang penting ketika musim perayaan nanti, yang paling utama jagalah kelakuan masing-masing bagi mengurangkan statistik kemalangan – jangan pentingkan diri, jangan lupa bagi signal, orang dah bagi signal jangan buat-buat tak nampak, jangan berlumba, jangan guna lorong kecemasan dan kalau mengantuk rehat dahulu. Apa pun, Selamat Hari Raya Aidilfitri 1440 hijrah!


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Holofanboi on May 21, 2019 at 8:38 am

    Hm. Some paultan articles in BM really deserves to have the english version of it. Inilah salah satunya :)

    *Salah seorang pembaca yang sering melawat PT versi-BM kerana semakin kurang artikel di versi-Inggeris mengenai kereta yang boleh dibaca seolah-olah akhbar pagi.*

    Like or Dislike: Thumb up 5 Thumb down 2
  • mohd fadzlan failul rahman on May 21, 2019 at 9:30 am

    Post it as well in English version.
    Next year dah wajib car seat.
    Let’s ramp up the awareness.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 3
  • Hi. Would like to say something on NCAP … frontal impact. Most of tests was when the vehicle hit static object or vehicle represent as flat surface and yes the tested vehicle manage to protect occupant. But did NCAP do a test when a vehicle hit an object like back of lorries where when vehicle hit the lorry, the front portion of vehicle will went under first and then the front portion of vehicle will now hit the back portion of lorry (as what happen to Dynas cosmetic founder!). When this kind of accident occurred, front portion of our vehicle is useless!. No point claiming 5 star NCAP.
    They should make it mandatory for lorries to have fix solid bar behind the lorries all the way down until suitable height as the NCAP test. Tq

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required