Puspakom anjur kempen pemeriksaan kenderaan secara percuma sempena Raya pada 24 Mei-2 Jun ini

Puspakom anjur kempen pemeriksaan kenderaan secara percuma sempena Raya pada 24 Mei-2 Jun ini

Meneruskan tradisi bagi setiap musim perayaan utama, Puspakom Sdn Bhd, sekali lagi menganjurkan kempen Pemeriksaan Kenderaan Secara Sukarela percuma kepada orang ramai sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri 2019. Ini merupakan tanggungjawab sosial syarikat dalam meningkatkan kesedaran terhadap keselamatan kenderaan kepada rakyat Malaysia khususnya kepada pemilik dan pemandu kenderaan.

Kempen yang berlangsung selama 10 hari bermula pada 24 Mei hingga 2 Jun ini akan dijalankan di semua 54 Pusat Pemeriksaan Kenderaan Puspakom seluruh negara (kecuali Shah Alam dan Pasir Gudang yang dikhaskan untuk kenderaan berat sahaja) sepanjang waktu operasi pusat pemeriksaan masing-masing (waktu operasi berdasarkan waktu bekerja di negeri masing-masing).

Turut serta dalam program ini adalah unit bergerak Puspakom, yang akan menjalankan pemeriksaan kenderaan percuma di beberapa kawasan terpilih iaitu di Pasar Awam Berapit, Pulau Pinang dan AEON Mall Nilai pada 26 Mei, BHP Petrol, Karak (27 Mei), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPNDHEP), Putrajaya (28 Mei), Petronas Kerteh, Kuala Terengganu (28 hingga 29 Mei), Unisel Bestari Jaya, Selangor (29 Mei) dan Wisma DRB-HICOM, Shah Alam (30 Mei).

Berdasarkan statistik Puspakom, sebanyak 51% jumlah kenderaan persendirian yang hadir pemeriksaan termasuk Pemeriksaan Kenderaan secara Sukarela di Puspakom tidak mencapai tahap piawaian pemeriksaan yang ditetapkan. Pemeriksaan yang paling tinggi yang tidak mencapai tahap piawaian ialah brek iaitu sebanyak 35% diikuti dengan gelincir sisi, 30% dan pelepasan asap sebanyak 10%.

Puspakom anjur kempen pemeriksaan kenderaan secara percuma sempena Raya pada 24 Mei-2 Jun ini

Ini amat membimbangkan kerana komponen utama kenderaan seperti brek yang tidak berfungsi dengan baik dan keputusan pemeriksaan gelincir sisi yang tidak memuaskan, terdedah kepada risiko kemalangan jalan raya. Tambahan pula, pelepasan asap yang tidak mengikut piawaian Jabatan Alam Sekitar akan menyebabkan pencemaran udara.

Selain daripada ujian brek, pemeriksaan ini juga melibatkan 25 peringkat pemeriksaan lain termasuk pemeriksaan tayar, gelincir sisi, suspensi, pelepasan asap, pemeriksaan bahagian atas dan bawah, pemeriksaan cermin gelap dan lain-lain.

Laporan pemeriksaan akan digunapakai sebagai rujukan pemilik kenderaan sebelum menyelenggara kenderaan tersebut di bengkel-bengkel kenderaan. Fi sebenar Pemeriksaan Kenderaan secara Sukarela ini adalah RM50 bagi sebuah kenderaan. Namun dalam tempoh kempen berlangsung, permeriksaan ini adalah percuma.

Dalam masa yang sama, Puspakom turut akan menderma sebanyak RM2 kepada beberapa rumah kebajikan terpilih bagi setiap kenderaan yang menjalani Pemeriksaan Kenderaan secara Sukarela percuma sepanjang tempoh kempen berlangsung. Ini bagi menggalakkan lagi pemilik kenderaan persendirian menyertai kempen ini dan pada masa yang sama membuat amal jariah kepada golongan yang kurang bernasib baik.

Puspakom anjur kempen pemeriksaan kenderaan secara percuma sempena Raya pada 24 Mei-2 Jun ini

Ketua Pegawai Eksekutif Puspakom, Shukor Ismail berkata, “Kami sentiasa mengambil berat tentang keselamatan kenderaan dan pengguna jalan raya di Malaysia. Peranan kami adalah membantu pemilik kenderaan untuk memastikan tahap keselamatan secara menyeluruh kenderaan mereka dengan menjalani pemeriksaan kenderaan menggunakan peralatan pemeriksaan yang mengikut piawaian yang ditetapkan.

“Sempena hari raya yang bakal tiba ini, saya berharap para pemandu dan pemilik kenderaan pesendirian tidak melepaskan peluang menghantar kenderaan ke Puspakom untuk diperiksa bagi mengetahui kondisi kenderaan mereka”.

Orang ramai khususnya pemilik dan pemandu kenderaan persendirian, boleh melayari laman sesawang www.puspakom.com.my atau mengikuti Facebook Puspakom Sdn Bhd untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan Kempen Pemeriksaan Kenderaan secara Sukarela Sempena Hari Raya 2019 ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required