Hapuskan tol akan tambah beban kerajaan – Tun M

Hapuskan tol akan tambah beban kerajaan – Tun M

Susulan mengenai cadangan pihak swasta untuk mengurangkan kadar tol, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed berkata, kerajaan masih belum memutuskan sebarang mekanisme untuk pelaksanaan tersebut.

“Memang ada cadangan, tetapi tidaklah sampai membabitkan penurunan sehingga 25%, ini supaya mereka dapat ambil alih, namun ia belum diputuskan kerajaan,” katanya seperti mana yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan, Tun Daim Zainuddin dalam satu temubual baru-baru ini yang menyatakan kajian dilakukan menunjukkan kerajaan berupaya menurunkan kadar tol sehingga 25%.

Hapuskan tol akan tambah beban kerajaan – Tun M

“Saya tidak tahu banyak mana yang boleh kita kutip (kalau kadar tol turun 25%). Kita sekarang menghadapi masalah, walaupun kita buat perjanjian untuk menghapuskan tol, tetapi apabila tol dihapus, tanggungan kerajaan akan meningkat amat tinggi sekali.

“Umpamanya, jika nak hapuskan tol PLUS, kerajaan kena beli lebuh raya itu dengan harga RM30 bilion sedangkan RM30 bilion itu lebih baik jika kita belanja bayar hutang untuk kurangkan sikit beban kita. Jadi, pada masa ini kita belum dapat tentukan apa yang harus dilakukan berkenaan tol,” tambahnya lagi.

Dr Mahathir berkata, adalah benar rakyat akan berasa lega sekiranya tol diturun atau dihapuskan.

“Bagaimanapun, kerajaan tidak lega kerana tol itu akan dibayar kerajaan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required