Data jualan kenderaan bagi bulan April ikut jenama

Bulan April 2019 menyaksikan penurunan jualan kenderaan sebanyak 4,812 unit atau 8.78%, dengan jumlah keseluruhan kenderaan yang dihantar hanya 49,964 unit. Dengan data yang dikeluarkan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA), kita dapat melihat prestasi jualan mengikut jenama.

Melihat lima jenama teratas dalam carta di bawah, hanya Proton sahaja yang menunjukkan peningkatan dalam jualan, iaitu naik sebanyak 14.3% berbanding Mac 2019. Manakala empat jenama lagi jenama teratas dalam carta menunjukkan penurunan jualan, termasuk Perodua (-4.9%), Honda (-28.8%), Toyota (-7.4%) dan Nissan (-21.6%).

Selain itu, Mazda menentang arus dengan peningkatan jualan bagi bulan tersebut sebanyak 28.9%. Manakala jenama di bawahnya menunjukkan penurunan jualan termasuk Volkswagen (-37.5%), Ford (-17.6%), Kia (-22%) dan Renault (-89%). Malah Peugeot pula menunjukkan peningkatan jualan sebanyak 32.8%.

Bagi segmen premium, jualan bagi Mercedes-Benz juga menyusut sebanyak 28.6%, begitu juga dengan jenama lain seperti BMW (-17.6%), Lexus (-50.9%) dan MINI (-18.2%). Walau bagaimana pun, Volvo pula meningkat jualannya sebanyak 14.8%.

Klik carta di bawah untuk melihat versi yang lebih jelas.

Data jualan kenderaan bagi bulan April ikut jenama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required