Guna tilam di kabin belakang boleh disaman – MIROS

Guna tilam di kabin belakang boleh disaman – MIROS

Minggu lalu, kami telah mengutarakan perihal yang tidak patut dilakukan ketika dalam perjalanan pulang ke kampung pada musim perayaan iaitu menggunakan tilam pada kabin belakang untuk kanak-kanak berbaring ketika kereta sedang bergerak dan juga tidak memakai tali pinggang keledar. Perkara ini nampaknya telah mendapat perhatian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Menurut ketua pengarah MIROS Dr. Siti Zaharah Ishak dalam laporan Utusan Online, penggunaan tilam di bahagian tempat duduk belakang kenderaan menyalahi undang-undang dan boleh dikenakan tindakan di bawah peraturan pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang.

“Tular dalam media sosial mengenai penggunaan tilam di belakang kenderaan untuk pulang ke kampung dan itu merupakan perbuatan yang amat-amat dilarang walaupun ramai mendakwa ia untuk keselesaan dan sebagainya.

“Perbuatan yang menjadi trend itu merbahaya dan boleh disaman kerana tidak memakai tali pinggang keledar,” katanya ketika Majlis Perasmian Kempen Keselamatan Jalan Balik Kampung Yamaha Ke-21 semalam yang dirasmikan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook.

Beliau turut berkata, antara punca lain kemalangan jalan raya semasa sambutan musim perayaan adalah faktor manusia termasuk menggunakan aplikasi WhatsApp atau Facebook dan mengambil gambar ‘selfie’ atau `wefie’ dengan menggunakan telefon bimbit semasa memandu.

“Menggunakan WhatsApp atau Facebook untuk menunjukkan keceriaan pulang ke kampung, tetapi malangnya walaupun cuma satu saat melakukan perbuatan itu boleh menyebabkan kemalangan,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required