PLUS guna dron pantau lebuhraya – keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan sempena Aidilfitri

PLUS guna dron pantau lebuhraya – keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan sempena Aidilfitri

Buat pertama kalinya PLUS Malaysia Berhad (PLUS) bakal menggunakan dron bagi memantau trafik di Lebuh Raya Utara-Selatan ketika musim perayaan ini. Menurut Ketua Pegawai Operasi PLUS, Zakaria Ahmad Zabidi, dron berteknologi tinggi dan memiliki kamera berdefinisi tinggi itu mampu merakam video dengan kualiti yang baik. Sebelum ini, PLUS menggunakan perkhidmatan helikopter untuk tujuan pemantauan di lebuhraya.

“Kita memiliki empat dron dilengkapi kamera berdefinisi tinggi yang mampu merakam dan memancarkan video terus ke paparan di Pusat Kawalan Trafik di Persada PLUS secara langsung. Dron ini akan digunakan di kawasan panas yang sering berlaku kesesakan. Buat masa ini kita mengenalpasti empat kawasan yang sering berlaku kesesakan iaitu Rawang, Slim River, Gua Tempurung dan Sungai Perak,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Selain dron, PLUS juga bercadang meneroka teknologi baharu lain yang menambah baik perkhidmatan sedia ada. “Kita sedang melihat penggunaan lampu isyarat lorong kecemasan yang diguna di negara maju untuk menyuraikan kesesakan serta beberapa cadangan lain yang boleh membantu melancarkan operasi di lebuh raya,” katanya.

PLUS guna dron pantau lebuhraya – keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan sempena Aidilfitri

Seperti kebiasaan setiap kali musim perayaan besar, PLUS turut mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk Aidilfitri kali ini. Ia sebagai rujukan untuk para pengguna lebuhraya PLUS bagi merancang perjalanan supaya tidak tersekat dalam kesesakan lalu lintas.

Bagi pengguna dari Lembah Klang yang menuju ke Perlis, Pulau Pinang, Perak serta Johor, dinasihati memulakan perjalanan sebelum jam 10 pagi. Manakala dari Lembah Klang menuju ke lain-lain negeri, disarankan memulakan perjalanan selepas jam 10 pagi.

Untuk perjalanan ke Lembah Klang pula, pengguna dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Johor digalakkan memulakan perjalanan sebelum jam 10 pagi. Bagi pengguna dari lain-lain negeri menuju ke Lembah Klang, disarankan bergerak selepas jam 10 pagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required